Dagens PS

Så vet du om du är en riktigt kass chef

chef
Om du får dina anställda att känna så här på jobbet kanske du behöver omvärdera ditt ledarskap. (Foto: Unsplash)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 22 feb. 2024Publicerad: 22 feb. 2024

Ingen gillar en dålig chef. I värsta fall kan ditt ledarskap skada arbetsmiljön och orsaka stress – och sjukskrivningar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Alla har vi haft dåliga chefer.

Antingen är de konflikträdda och dåliga på att styra upp verksamheten.

Eller så tycker de lite väl mycket om att peka med hela handen.

Läs mer: Coachen: Det bryter ner din självkänsla Dagens PS

Rannsaka ditt ledarskap

Louise Lennersten, tidigare vd och HR-chef, har nu skrivit en bok om bristande ledarskap – eller “rövhattar” som hon kallar dåliga chefer.

“Man ska läsa för att rannsaka sitt eget ledarskap – eller kanske få bekräftelse på att man inte är en rövhatt”, säger hon till Chef.

Hon identifierar olika sorters negativa ledare, bland annat härskare och kontrollanter.

Andra är osäkra och otrygga i sin ledarroll och beter sig som “rövhattar” för att ingen ska sätta sig på en.

ANNONS

Läs mer: Sov dig till att bli en bättre ledare Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Vanligaste drivkrafterna

Prestige och stolthet är två avgörande faktorer som driver dåliga chefer.

Det räcker också med bara ett par misstag för att folk ska börja snacka bakom ryggen på en “rövhatt”.

“I ett kapitel får vi följa en jättefeg ledare som bara försöker vara kompis och jättesnäll och då blir det inte bra”, säger hon.

Läs mer: Sju “otrevliga” fraserna som du bör undvika Dagens PS

Några klassiska exempel

Tidningen listar egna exempel på “toxiska” chefer, som med sitt beteende allvarligt kan skada arbetsmiljön.

Att ta åt sig äran för framgångar men skylla på andra när det går dåligt är ett solklart exempel på det.

ANNONS

Negativ kritik och utskällningar kan drabba anställda hårt och leda till sjukskrivningar.

Skadar arbetsmoralen

Ohälsosamma arbetsvanor kan också leda till stress och utbrändhet.

Dåliga chefer kräver också överdriven lojalitet mot företaget, på bekostnad av personalens välbefinnande.

Chefer som ignorerar eller bagatelliserar anställdas problem kan också underminera arbetsmoralen.

Navigera genom stormen: Din guide till effektivt ledarskap

Vi lever i oroliga tider. Nu mer än någonsin behövs ledarskap som kan inge lugn och förtroende. Har du vad som krävs?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Prova gratis i 30 dagar – fakturera och bokför direkt i molnet med Mineko

Mineko är ett prisvärt bokföringsprogram till soloföretagare med en omsättning under tre miljoner. Mineko har endast en prisnivå, inga påbyggnadspaket eller finstilta villkor. Prova gratis i 30 dagar, därefter 49kr/mån.

Prova gratis i 30 dagar
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Privatekonomi

Jul för 100 miljarder – är det verkligen det vi vill ge varandra?

16 dec. 2025
ANNONS
ANNONS