De så kallade budgetpizzorna riktar sig mot en prismedveten lunchpublik och ska bryta Pizza Huts utdragna, negativa spiral.
Pizzor för 19 och 48 spänn ska lyfta Pizza Hut


Mest läst i kategorin
Priset på de senaste pizzorna till vrakpriser, en krispig och tunnare variant, är 5 dollar (knappt 48 kronor) och har lanserats på onsdagen av kedjan ”Crafted Flatzz” med förhoppningen att råda bot på Pizza Huts prisproblem, berättar CNN.
Det rör sig enligt den amerikanska nyhetskanalen om ”portionspizzor” och syftar till att vända pizzakedjans djupa dipp. I sju kvartal i rad har företaget noterat nedgångar.
Pizza Hut-chefer skyller på kunderna
Det kanske mest anmärkningsvärda i sammanhanget är att cheferna slår ifrån sig och menar att kunderna inte förstår sig på deras erbjudanden utan är förvirrade, heter det.
Verkligheten är snarare att kunder går till kedjor med bättre erbjudanden.
I USA tappade Pizza Hut 5 procent av försäljningen i andra kvartalet, enligt CNN och berättar att både Domino’s Pizza och Papa Johns omvänt redovisade positiva resultat efter tuffa försäljningsperioder.
Kedjans vd är mer rakt på sak
Olycksbarnet Pizza Hut ägs av Yum! Brands.
Moderbolagets vd David Gibbs har inte hymlat med att kedjan går risigt och att förklaringen till detta är ett ”otillräckligt värdebudskap mitt i ett konkurrensutsatt värdelandskap”.
För att komma tillbaka i matchen fortsätter kedjan med sina kampanjer, däribland Personal Pan Pizzas för 2 dollar, drygt 19 kronor, en dag i veckan.
I Sverige finns det i dagsläget 25 Pizza Hut-restauranger, de flesta i Storstockholm.
Företaget som sådant grundades 1958 av bröderna Frank och Dan Carney i Wichita i Kansas.
Läs också: Pizza med ormkött? Nu kan du äta det här DagensPS

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.