Dagens PS

Oron stor över småföretags tafatta AI-kunskaper

AI
Nästan en av tre svenska småföretagare uppger i rapporten att de inte tänker använda AI. (Foto: Pexels)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 26 nov. 2025Publicerad: 26 nov. 2025

I ny rapport som omfattar över 8 000 företag i Europa, varav nästan 1 000 svenska, svarar nästan en av tre småföretagare i Sverige att de inte tänker använda AI.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

”Teknologi, särskilt AI, har utvecklats i en takt som många småföretag inte klarar av att hänga med i”, säger Claudio Corbetta, vd för team.blue, en leverantör av digitala lösningar till företag, som nu redovisar sin undersökning och där syftet varit att ta reda på hur den digitala mognaden ser ut hos europeiska företag.

Därför haltar AI-kunskaperna hos småföretag

I första hand är det osäkerhet som gör att många småföretag inte planerar att använda AI, artificiell intelligens, och hela 26 procent av svenska småföretagare uppger att de inte vet vilka digitala verktyg de ska använda.

Bland de europeiska företagen i stort svarar 30 procent det, medan en fjärde (24 procent) hävdar att de saknar färdigheter och kunskaper på området för att sätta i gång.

Av svaren framgår, konstaterar team.blue, att det råder brist på tydlighet, självsäkerhet och riktig vägledning för att småföretagen ska ta sig an AI och den digitala implementeringen.

”Det vi ser är inte en brist på ambition eller motivation, utan en brist på förståelse och uppfattning. Småföretagare förstår att AI har potential att vara transformerande, men det nuvarande ekosystemet utgår ofta från en nivå av digital kompetens som många ännu saknar”, säger Claudio Corbetta i pressmeddelandet.

“Sverige riskerar att tappa digital konkurrenskraft”

I rapporten som spänner över 30 länder i Europa uppger en av fem småföretagare att brist på tid och resurser är främsta hindren att haka på det digitala racet med AI.

Endast 15 procent av de svenska småföretagarna svarar att de använder AI i stor utsträckning, två av fem (39 procent) uppger att de experimenterar med det.

ANNONS

Samtidigt uppger nästan en tredjedel (29 procent) av svenska småföretagare att de inte har några planer alls på att använda AI – att jämföra med 25 procent på europeisk nivå.

Förtroende är fortfarande ett stort hinder, mer än hälften (53 procent) litar mindre på AI än på arbete utfört av människor, med hänsyn till datasäkerhet, precision och varumärkesröst.

”Sverige riskerar att tappa digital konkurrenskraft om inte hinder åtgärdas. Trots att Sverige ofta ses som ett digitalt föregångsland är motståndet större än väntat i vissa segment”, varnar Alexander Liljeblad, Commercial Director på team.blue Sverige.

Läs även: Genombrott inom AI kan ge företag miljardvinster DagensPS

Läs vidare: AI ökar klyftan mellan stora och små företag Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS