Dagens PS

Nu letar två av tre svenskar efter extrapriser

Extrapriser
Extrapris på crème fraiche. Två av tre svenskar letar nu röda lappar i butikerna. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 22 feb. 2023Publicerad: 22 feb. 2023

Tuffa tider och det sätter spår för handeln i Sverige. I januari minskade försäljningen i dagligvaruhandeln med 10 procent om man skalar bort inflationen – och två av tre svenskar letar extrapriser.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Matsmart är näthandlaren som köper upp partier med livsmedel på väg ut, felmärkta varor och annat och sedan säljer till reducerade priser.

Nu har företaget låtit Kantar Sifo göra en undersökning om våra förändrade vanor när vi handlar.

ANNONS

Letar billigt idag

Resultatet? 66 procent av svenskarna säger att de i högre grad letar extrapriser i dag än innan inflationen började härja.

44 procent säger att de försöker minska sitt matsvinn för att sänka kostnaderna.

Samtidigt slår krisen nu hårt mot dagligvaruhandeln i Sverige.

Justerat för prisökningar uppskattas försäljningen januari 2023 hamna på ett minus på 10 procent jämfört med motsvarande månad 2022.

“Ännu fattigare”

Försäljningen ökade med 9,5 procent i kronor och ören – men prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker var 19,6 procent, enligt SCB:s konsumentprisindex.

ANNONS

“Januari, årets fattigaste månad, blev ännu fattigare i år och det syns också i dagligvaruhandelns försäljning. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen är fortsatt negativ, vilket betyder att volymerna drastiskt fortsätter minska och att konsumenter handlar billigare eller färre varor även under början av 2023”, konstaterar Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel.

Läs även: Handelns lönsamhet dyker rakt ner i källaren  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Ledarskapsevent - Beteendeförändring

Astrakan logo

Hur förändrar man beteenden? Emma Holmgren delar med sig av en forskningsbaserad modell för att skapa nya vanor.


Läs mer och boka
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Börsbarometern om bland annat försvarsaktier och konsumtion
Spela klippet
Börs & Finans

Ökad svensk konsumtion och hajpade försvarsaktier

15 sep. 2025
ANNONS
ANNONS