Efter att ha spottats runt om europeiska städer har Taskrabbits sommarkampanj nu landat i New York. På stora annonstavlor framförs budskapet som får även härdade New York-bor att dra på smilbanden.
New York hyllar Taskrabbits reklam – men har IKEA sett den?


Mest läst i kategorin
Kampanjen är både lättsam och träffsäker. Den gör sig lustig över just det som moderbolaget IKEA är mest känt för: själva grundidén, att kunderna ska köpa platta paket som enkelt monteras ihop hemma.
“Vi gör inte bara väsen av oss på marknaden. Vi bygger ett smart, upprepningsbart sätt att kombinera djärva idéer – som kanske fastnar i huvudet hela dagen – med mätbara resultat,” säger Tamara Rosenthal, marknadschef på Taskrabbit, till DesignRush.
Men frågan återstår: Hur bekväm är IKEA egentligen med att dotterbolaget just nu skämtar bort hela affärsmodellen? För den är väl platta paket som alla klarar av att leverera, eller?
Ett av många exempel på hur Taskrabbit i kampanjen skruvar till just det budskapet är affischen med texten: “She’s so lucky, she’s a star – but she cry cry cries, building shelves is hard.”
En rak och igenkännbar kommentar till hur frustrerande det kan vara att montera möbler på egen hand.
Läs även: Kan Ikeas svenska köttbullar rädda Oxford Street i London
New York är i fokus
Efter att kampanjen rullat i flera stora europeiska städer har kampanjen nu landat i New York.
“I USA har vi valt New York som en fokusmarknad, där kollektivtrafiken återhämtat sig starkt efter pandemin och skapar optimala förutsättningar för att testa skalbara strategier för utomhuskampanjer,” säger Ariel Rothbard, chef för varumärke och kommunikation, till Dagens PS.

Noise jobbar även med Red Bull
Bakom reklamen står byrån Noise, som även låg bakom förra höstens kampanj i New York – en satsning som enligt Taskrabbit ökade kännedomen väsentligt och dessutom gav upphov till en rad spontana hyllningar i sociala medier.
Noise är en snabbväxande amerikansk reklambyrå och venture-studio som arbetar med kunder som Amazon och Red Bull. Byrån som grundades 2018 och har profilerat sig inom kreativ kommunikation, design och kulturdriven marknadsföring.
I Taskrabbits sommarkampanj är det fortfarande ett tydligt fokus på bolaget mest bokade tjänster: flytt, montering (av IKEA-möbler) och upphängning. Men, i stället för att prata om tjänster eller “Taskers” i traditionell mening bygger kampanjen på popkulturella blinkningar som förvandlar vardagssysslor till något roande – och igenkännbart.
Startupbolaget Taskrabbit köptes av IKEA
Taskrabbit grundades 2008 i San Francisco som en plattform för att anlita hjälp med vardagstjänster. År 2017 köptes bolaget av IKEA, som ville integrera tjänsteutbudet med sin möbelförsäljning.
Taskrabbit finns i dag i ett tiotal länder i Nordamerika och Europa, och drivs som ett oberoende dotterbolag inom IKEA-koncernen.
Läs även: Kortjättarna i skottlinjen – H&M och Ikea kräver åtgärder, Realtid

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.