Den koreanska Netflix-serien ”Squid game” toppar listan i många länder. Samtidigt har den brutit språkbarriären vilket öppnar en dörr – där nästa succé kan vara svensk.

ANNONS

Världen har fått ”Squid game”-mani och serien har hittills setts av 142 miljoner och toppar listan i 94 länder.

Blickar mot Korea

Det lyfter upp serien till den mest sedda någonsin för Netflix, och har samtidigt riktat blickarna mot Korea.

”Just nu är den mest sedda tv-serien och filmen i världen på andra språk än engelska. Det har en enorm betydelse. Alla förstår att en succé kan komma från var som helst – språkbarriären är bruten, säger Lars Blomgren, ansvarig för dramaproduktionen i Banijay, en koncern med över 120 produktionsbolag i 22 länder, till Svenska Dagbladet.

De nio avsnitten i ”Squid game” kostade 21 miljoner dollar och Netflix uppskattar att värdet av serien uppgår till 891 miljoner dollar, enligt uppgifter till Bloomberg.

Hysterin har även lett till att företag som Partykungen säljer masker och dräkter från den populära serien.

”Nu ser vi en enorm efterfrågan på produkter kopplade till ”Squid game”, säger Joel Svensson, grundare av Partykungen.

”Det är helt klart huggsexa om ”Squid game”-dräkter från Kina, hela världen verkar leta efter dem”.

Nästa succé svensk

Eftersom språkbarriären är bruten kan nästa succé komma från Sverige. Flera serier som ”Bron” har redan fått internationella genomslag.

”Vi är otroligt duktiga på att producera starkt innehåll i Norden, det är vi kända för i hela världen. Vi gör innehåll som är på riktigt. Jag både tror och hoppas att nästa ”Squid game” kommer från Norden, säger Filippa Wallestam, innehållschef på Nordic Entertainment Group.

ANNONS
ANNONS

Även Lars Blomgren tror på Sverige framöver.

”Det är självklart att streamingtjänsterna kommer att titta på svenska och nordiska produktioner framöver för att se vad som går att göra till något större.”

Läs även: Netflix krossar förväntningarna vid rapport [Dagens PS]