Nu köper Mediaplanet Youtube-nätverket Splay One av börsnoterade Nent. ”Vi tror att vi kan hjälpa Splay One i tillväxtresan med vår långa erfarenhet och globala närvaro”, säger vd:n Richard Båge.
Miljardomsättning: Mediaplanet köper Youtube-nätverk


Mest läst i kategorin
Prislappen vill parterna inte erkänna, men Splay One går med förlust och omsatte strax under 250 miljoner kronor i fjol.
Splay One specialiserar sig på produktion och distribution via Youtube och Richard Båge säger till Di att kompetensen nu höjs “om vilka digitala kampanjer som kan öka våra kunders affär”.
Byter namn
Samtidigt byter Mediaplanet namn till Caybon.
“Vi har vuxit ur namnet, och vi vill inte att man ska tro att Mediaplanet står över övriga familjemedlemmar”, säger Richard Båge.
Bolaget har riskapitalbolaget Priveq som partner, och en börsnotering kan komma inom kort enligt honom.
”Jag är själv en delägare med lite mer än 25 procent av bolaget och jag har inga ambitioner på att sluta och kommer bara vilja fortsätta bygga vidare.”
En milstolpe
En miljard i omsättning ser Richard Båge som en milstolpe.
”Det känns jätteroligt”, säger han och slår fast:
“Fokus har bara varit på att bygga affärer med lönsamhet.”
Läs mer: Han kraschade och reste sig ur spillrorna

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.