IKEA testar ett nytt sätt att nå kunderna i USA. Genom pop up‑butiker i elektronikjättens lokaler ska kunder kunna designa och beställa kök och förvaringslösningar – utan att besöka ett IKEA‑varuhus.
IKEA testar nytt grepp – öppnar pop up-butiker


Mest läst i kategorin
IKEAs amerikanska pilotprojekt med pop up-butiker drar igång i höst. Det omfattar tio Best Buy‑butiker i delstaterna Florida och Texas.
”Det här partnerskapet mellan IKEA och Best Buy handlar om att göra bra design och funktionalitet mer tillgängligt för de många”, säger Rob Olson, Chief Operating Officer (COO) för IKEA U.S. i ett statement från möbelkedjan.

IKEA-varuhus på 100 kvadratmeter
IKEA får en yta på knappt 100 kvadratmeteri Best Buys butiker. Där ska IKEA visa upp miljöer för kök och tvättstugor. Kunder kan på plats få hjälp av IKEA‑personal med att planera och beställa inredning. Samtidigt ger Best Buys medarbetare råd om vitvaror och annan teknik som elektronikkedjan säljer.
”När du handlar ny hemelektronik, oavsett om det är en laptop, en tv eller en tvättmaskin, är det viktigt att förstå tekniken och fatta ett beslut utifrån hur den kommer att hjälpa dig, din familj och ditt hem i vardagen”, säger Patrick McGinnis, chief merchandising officer på Best Buy. ”Med det här partnerskapet kan vi kombinera teknik och design och visa kunderna vad som faktiskt är möjligt i hemmet på ett helt nytt sätt.”
Läs även: Dotterbolagets kampanj gör succé – vågar skämta om IKEAs platta paket
På två av Best Buys varuhus ska det även bli möjligt att hämta upp beställda möbler och varor från IKEA.
Begagnat i Eskilstuna och lokalt i Japan
IKEA har tidigare prövat olika pop up‑format i andra delar av världen. I Eskilstuna, Sverige, öppnade företaget 2020 en second‑hand pop up‑butik i ReTuna Shopping Centre med fokus på återbruk av möbler. År 2017 lanserades tematiska pop up‑butiker i bland annat Madrid och Barcelona. I Kina och Japan har IKEA testat små lokala butiker inriktade på specifika produktkategorier.
Läs även: Kan Ikeas svenska köttbullar rädda Oxford Street i London
IKEA har sedan några år tillbaka en ny strategi med citybutiker – mindre, centrala format under devisen att ”föra IKEA närmare kunderna” genom stadslägen. Sådana butiker finns redan i bland annat i London och San Francisco.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.