Nu ställer Ica krav på regeringen och Förenklingsrådet. Ica vill se lagändringar, bland annat med spagetti som argument.
Icas argument: "Inga bluffreor på spagetti"


Mest läst i kategorin
”Dagligvaruhandeln omfattas av ett alltmer omfattande och krångligt regelverk, vilket pressar marginalerna för handlarna och i slutändan drabbar kunderna”.
Det skriver Ica när man nu vänder sig till statliga Förenklingsrådet med en lista på regler som kan göras enklare eller helt enkelt tas bort.
”De senaste åren har varit en tuff prövning för hela den svenska livsmedelskedjan, inte minst för våra kunder. Regelkrånglet bidrar ytterligare till kostnadsökningarna”, säger Ica-gruppens vd Nina Jönsson.
”Ska Sverige i framtiden lyckas förena en ökad svensk matproduktion och låga prisökningar behöver alla delar av livsmedelskedjan ha bästa möjliga förutsättningar. Vi tar vårt ansvar i varje led, men nu krävs ett tydligt engagemang från politiskt håll”, tillägger hon.
Matjätte storsatsar – på bostäder. Dagens PS
Brett politiskt stöd för förslag från Ica
Förenklingsrådet arbetar med att förenkla regler och identifiera områden som är särskilt viktiga att hitta enklare regelverk i. Regeringen har uttalat att rådet är en del av regeringens offensiva förenklingsagenda för att minska företagens regelbörda och administrativa kostnader, påpekar Ica.
”Att minska regelkrångel finns det ett brett politiskt stöd för, alla politiker säger sig stå bakom detta. Nu är det dags att gå från ord till handling och därför skickar Ica in en lista med förslag”, säger Göran Blomberg som är vd för Ica-handlarnas förbund.
”Den snårskog av regler som ICA-handlarna behöver förhålla sig för att kunna bedriva sin dagliga verksamhet bidrar till krångel och extra kostnader som i slutändan påverkar kunden”.
Senaste nytt
Vill ändra lagen
I den bilaga där Ica presenterar alla sina förslag till Förenklingsrådet tar man bland annat upp prisinformationslagen, uppdaterad i september 2022. Det är där spagettin kommer in i sammanhanget.
När lagen uppdateras skrevs det in i den att vid sidan av det pris kunden ska betala och ett jämför-pris, ska även det lägsta priset de senaste 30 dagarna redovisas.
”Syftet är att komma åt så kallade bluffreor som bland annat uppmärksammats inom sällanköpshandeln i samband med Black Friday.
Ica anser inte att det här regelverket är tillämpligt på Icas verksamhet.
”Det har dock aldrig varit ett problem med ”bluffreor” på spaghetti”, slår Ica fast. Därmed pasta, så att säga.
Det var dessutom så, påpekar Ica, att när lagen skulle beslutas av riksdagen ställde sig en majoritet där bakom ett krav på att regeringen skulle tydliggöra att lagen inte gällde livsmedel.
Så har det inte blivit, skriver Ica eftersom undantaget i dag endast gäller livsmedel ”som snabbt kan försämras”.
”Lagen omöjlig att uppfylla”
Ica har även problem med Konsumentverkets tolkning av lagen. Enligt verket måste lägsta pris de senaste 30 dagarna redovisas i reklamblad.
Dagligvaruhandelns åsikt är att det räcker att det redovisas i butik eller på webben.
”Konsumentverkets krav är i praktiken omöjligt att uppfylla. Utrymmet i reklamblad är begränsat, produktionstiden är lång och priser kan ändras innan bladet ens når hushållen. Reklambladen riskerar att försvinna helt”, skriver Ica något upprört och möjligen utan att notera att man i grunden argumenterar mot reklamblad i sig.
Nu ska AI in i matbutikerna. Dagens PS
Hur mycket brottslighet tål Ica egentligen? Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.