Svensk e-handel fortsätter att växa, rapporterar IDG. Mest ökar matshopping på webben.
Fortsatt tillväxt i svensk e-handel


Mest läst i kategorin
2020 var e-handelns verkliga rekordår. Aldrig tidigare har så många valt att handla online – branschen växte med hela 40 procent.
Pandemin drev naturligtvis på utvecklingen. 2021 växte den ytterligare 20 procent och omsatte 24 miljarder kronor visar E-barometerns årsrapport 2021.
Totalt står nu e-handel för runt 16 procent av den svenska handeln, skriver IDG.
E-handel med mat, möbler och elektronik
Det är framför allt mat från dagligvaruhandel som har ökat, och då har människor som handlat online i regel hämtat upp det beställda i butik.
Under den andra halvan av året sjönk tillväxttakten ner och låg lägre än e-handeln totalt. Det kan ha berott på att många började handla direkt i butik igen.
Möbler och hemelektronik är en annan bransch där konsumenterna i växande utsträckning handlar online.
Läs också:
Ica: Stark avslutning inför avnotering från börsen

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.