Dagens PS

Pandemin sänker prylkedjan – men e-handeln rusar

Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. (Foto: TT)
Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 13 nov. 2020Publicerad: 13 nov. 2020

Clas Ohlsons online-handel ökar mer än 50 procent. Men totalt sett minskar prylkedjans försäljning i oktober med 3 procent till 718 miljoner kronor (744). Den organiska tillväxten uppgick till +2 procent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent, uppger Clas Ohlson i ett pressmeddelande.

“Utvecklingen av pandemin och de restriktioner som gäller på våra nordiska hemmamarknader har haft fortsatt stor påverkan på vår affär under oktober månad. Kundernas beteende liknade i stora delar det vi såg under våren och sommaren med minskad trafik till våra fysiska butiker, i synnerhet butiker i citylägen, men med en relativt god försäljning per kund. Detta avspeglas i en organisk försäljningsökning om 2 procent. Den totala försäljningen minskade däremot med 3 procent som en konsekvens av en svagare norsk krona”, säger vd Lotta Lyrå.

Försäljningen online steg med 51 procent till 58 miljoner kronor (39), vilket beskrivs vara i linje med bolagets långsiktiga mål.

Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 228 (232).

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig
unionen liten logo

Vet du om att även du som egenföretagare kan försäkra bland annat din inkomst?

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS