Dagligvaruhandeln gör framsteg inom e-handeln men har fortfarande problem med att få lönsamhet för sina hemleveranser.

ANNONS

Det är uppger Di.se och konstaterar att Willys e-handel för första gången går break-even, ett viktigt nollpunktsresultat, tack vare att click and collect varit lönsamt.

”Vi har valt att ha en modell som bygger på en väldigt transparent prissättning av de här tjänsterna. Vi har en avgiftsmodell som bygger på att vi tar betalt för plocket av kassarna och leveranserna och sedan har vi samma priser online som vi har i butik”, förklarar Willys vd, Thomas Evertsson, framgången i Dagens Industri.

Tidningen uppger att andra dagligvaruhandlare länge haft det tufft inom e-handelssegmentet, även om det alltså går framåt.

Magplask för e-handeln för Mathem

Mathem gjorde exempelvis, enligt artikeln, en förlust på 471 miljoner under 2020.

Även Mat.se, som fusioneras genom ett förvärv med Mathem, dras fortfarande med förlust, enligt Willys-ägaren Axfood, framgår det.

Ica har också, enligt egen utsago, nått lönsamhet i e-handeln på området där kund hämtar färdigpaketerade påsar i butik, skriver Di.

ANNONS
ANNONS

Det är på området hemleveranser som dagligvarujättarna har det motigast och utmanas av nischaktörer. Emma Hernell, som är tillförordnad vd på HUI och som intervjuas i Di, säger att det inte är säkert att dagligvaruhandlarna når lönsamhet här, ”det är svårt”, säger hon.

Läs även: Fackförbund: Boom i e-handeln har ett högt pris [Dagens PS]