KO menar att företaget vilseleder sina kunder. Men domstolen ger bolaget rätt och stoppar dessutom KO från möjligheten att överklaga.
Efter fem år i domstol: Guldföretaget vinner striden


Mest läst i kategorin
Det är en fem år lång juridisk process med Konsumentverket och KO på ena sidan och företaget Guldbrev på den andra, som nu får sitt slut.
Slutet blir att Guldbrev får fortsätta att ange sina priser på samma sätt som tidigare, det sätt som KO anser vilseleder kunderna.
Guldbrev visar upp ett högt pris för guldet i sin reklam, men de som skickar in guld till försäljning får betydligt sämre betalt, konstaterar Konsumentverket i ett pressmeddelande i dag sedan överdomstolen gett Guldbrev rätt.
Guldbrev anmäls: Reklam vag och eggande. Dagens PS
”Klart vi är besvikna”
”Det är klart att vi är besvikna över domen. Som konsument måste man vara väldigt uppmärksam och aktivt leta reda på information på olika ställen för att få veta vad man kan få betalt för guld som man vill sälja. Och vad det kostar om man ångrar sig och vill få sitt guld tillbaka”, menar Gunnar Wikström, processråd hos KO.
Det har gått fem år sedan KO stämde företaget Guldbrev. Det gjorde man sedan konsumenter anmält företaget för att de kände sig lurade på priset de fick för sitt inlämnade guld.
Patent- och marknadsdomstolen delade KO:s syn och krävde att företaget skulle bli tydligare i sina prisangivelser.
Domstolen gav KO rätt i alla delar och förbjöd Guldbrev att använda sin vilseledande marknadsföring.
Bitcoin till rekordnivå – samtidigt rusar guldpriset. Dagens PS

Senaste nytt
En vända i EU-domstolen
Företaget överklagade och ärendet hamnade i EU-domstolen, som kom fram till att hela Guldbrevs paket med värdering och köp kunde räknas som en produkt och att rättsliga regler för marknadsföring då skulle gälla.
Nästa runda kom i högre instans, Patent- och marknadsöverdomstolen som nu fastställt sin dom.
Överdomstolen ger Guldbrev rätt. Domstolen menar att det finns information om vilket pris man kan förvänta sig på olika ställen på företagets webbplats och att det är tydigt nog.
KO får inget gehör för sina argument om att Guldbrev vilseleder kunderna. Domstolen anser inte heller att företaget behöver bli tydliga.
Att avtalsvillkoren är oförmånliga för konsumenten hör inte till saken, menar överdomstolen, eftersom informationen finns om man letar rätt på den.
KO får nobben utom på en punkt
Guldbrev får även fortsätta använda den klocka som tickar ner tiden på webben och som KO ansåg påverkade konsumenterna och vilseledde dem att tro att de skulle få mer betalt. En rådman var oenig med domen på den punkten.
Annars får KO bara rätt på en punkt. Guldbrev måste vara tydligt med att företaget är avsändare när de använder webbplatsen guldpriset.nu.
Sedan en tidigare dom får företaget heller inte påstå att tjänsten är gratis och inte heller använda ordet ”prisgaranti”.
I övrigt är denna rättstvist avslutad efter femår eftersom överdomstolens stänger möjligheten för KO att överklaga domen till Högsta domstolen.
Vandrare fann guldskatt värd flera miljoner. Dagens PS
Har guldet blivit övervärderat? Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.