Efter flera uppmärksammade magplask har nu en julreklam blivit uppmärksammad över stora delar av världen. Sättet som den gjordes på har lyfts fram som framgångsreceptet.
Reklamfilm blev viral – eftersom den saknar en detalj


Mest läst i kategorin
Julreklam har länge varit ett viktigt verktyg för stora varumärken att bygga känslomässiga band till konsumenter.
De senaste åren har dock flera kampanjer kritiserats för att vara tekniskt polerade men innehållsmässigt tomma, ofta med tydliga inslag av generativ AI.
Coca Colas senaste reklamfilm är ett tydligt exempel på det, som har lyfts fram som ett “plastigt” och “onaturligt” alternativ enligt flera recensenter.
Hyllas för hantverket
Mot den bakgrunden har en fransk livsmedelskedja oväntat skapat en global succé.
Intermarchés nya julfilm, som inte innehåller någon AI, sprids nu världen över och hyllas för sitt hantverk och sin mänskliga berättelse, rapporterar Euronews.
Reklamfilmen, med titeln Le mal aimé, är en klassisk berättelse, om än i en ny tappning.
Historien handlar om en varg som är utstött och fruktad av sin omgivning men som genom förändring och omtanke till slut blir accepterad.
Senaste nytt
Ingen AI involverad
Berättelsen ramas in som en saga som en far berättar för sitt barn och övergår sedan i animation som producerats på klassiskt manér.
Filmen, som är runt två minuter lång, har setts hundratals miljoner gånger på sociala plattformar, långt utanför Frankrikes gränser.
Se reklamfilmen här:
Tittare i Europa, USA och Asien har delat versioner med undertexter och många uttrycker en önskan om att berättelsen vore en långfilm snarare än reklam.
Utgör en tydlig skillnad
En viktig del av genomslaget är att produktionen helt saknar generativ AI. I stället har omkring 80 personer arbetat i över ett år med traditionell animation, illustration och musik.
Resultatet beskrivs som varmt, visuellt rikt och ovanligt långsamt i ett reklamlandskap som ofta präglas av snabba klipp och digital perfektion.
Kontrasten är tydlig mot andra uppmärksammade julkampanjer i år, där användning av AI snarare väckt kritik än uppskattning.
“Tog oss tid”
Intermarchés film har i stället blivit ett exempel på hur publikens tålamod och krav på äkthet kan underskattas av marknadsförare.
”AI kan inte skapa berättelser. Vi skapar berättelser. Det som gör vår reklamfilm framgångsrik är att vi tog oss tid”, säger Victor Chevalier, som är copywriter på PR-firman Romance.
Läs mer: EU-toppens varning: Vi riskerar att skämma ut oss. Realtid

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.











