AI sparar givetvis stora summor för bolagen. Vd:ar skryter om framstegen och börsen visar gröna siffror. Samtidigt hatar kunderna utvecklingen.
Bolagen rullar ut AI – kunderna hatar utvecklingen


Mest läst i kategorin
Det ska sparas, anställningarna ska skäras ner.
AI är här för att stanna, det håller nog de flesta bolagen med om.
Kunderna hatar utvecklingen
Kunderna är dock inte lika nöjda, de föredrar en riktig person att prata med.
Många bolag ser framför sig AI som tar över en stor del av personalstyrkan, där den digitala världen blir vardag och vd:arna inte behöver hantera anställda i samma skala längre.
Ett sådant bolag är språkappen Duolingo.
Förra månaden skröt vd:n Luis von Ahn på LinkedIn om att göra företaget “AI-först”.
Inte så populärt bland Duolingo-användarna visade det sig, berättar Business Insider.
Nobbar Duolingo
Det blev en uppsjö av protester på sociala medier där kunderna uppmanades till att nobba appen och aldrig återvända.
Luis von Ahn följer den snabbföränderliga AI-världen, precis som många andra vd:ar, men denna gången gick han får långt genom att säga att Duolingo “gradvis kommer sluta använda underleverantörer för arbete som AI kan hantera”, och att “nya tjänster bara kommer att tillsättas om ett team inte kan automatisera mer av sitt arbete”.
Lärare är ett minne blott
Som om det inte vore nog för att irritera kunderna så hade han innan dess uppgett att lärare snart är ett minne blott, sedan AI kommer ta över deras jobb där skolorna i framtiden enbart kommer användas till barnomsorg och AI stå för undervisningen.
Kritiken har varit så pass massiv att appens innehåll har raderats på sociala kanaler, och på torsdagen hade Duolingo enbart ett inlägg på Instagram, med 4,6 miljoner följare.
Varken vd:n eller bolaget har hittills lämnat några kommentarer.
Duolingo är dock inte ensamt om att vilja ersätta personalen med AI.
Musikjättar satsar på AI
Musikjättar som Spotify och Soundcloud är inne på samma spår, där Spotify har uppgett att team enbart skulle få anställa nya människor om de kunde bevisa att AI inte kunde utföra jobbet i stället, medan Soundcloud lade till en klausul om AI-träning i sina användarvillkor.
Bolagen vill effektivisera, medan många anställda är nervösa att bli av med sina jobb, och där kunder ser sämre service och stora negativa miljöeffekter som ett resultat.
Lösningen?
Bolagen måste hitta en mellanväg
Någon slags mellanväg, menar Adam Brotman, vd för konsultbolaget Forum3 som vägleder företag inom AI.
“Ledarna behöver, enligt min mening, kommunicera en balanserad strategi och betona ‘ansvarsfull’ AI-användning och hur den förstärker deras team snarare än ersätter dem”, säger han och klargör:
“Att deklarera en ‘AI-först’-strategi bör handla om att utnyttja AI:s kraft på ett genomtänkt sätt samtidigt som man förblir ett människocentrerat företag.”
Läs även:
Googles AI provar kläder på kundens kropp. Dagens PS
Google satsar stort på AI: Ny sökfunktion till Sverige. Dagens PS

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.