Dagens PS

AI-yran sveper in – men kvinnorna lämnas efter

”Engagemang är alltid bra, men det ligger en fara i det eftersom sekretess och säkerhet kan bli ett problem om man inte har tydliga riktlinjer”, säger Anna Josefsson, kategoriansvarig på HP i Norden. Foto: Canva/Pressbild.
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 26 maj 2025Publicerad: 26 maj 2025

En ny undersökning visar att svenska kontorsarbetare kastar sig över AI – men utan utbildning och med stora könsskillnader. Halva Sveriges arbetsstyrka leker med Chat GPT som om det vore en ny kollega. Men vet alla egentligen vad de gör?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det bubblar av AI-iver i landets kontorslandskap. Enligt en ny studie från Norstat på uppdrag av HP svarar hela 59 procent av svenska kontorsarbetare att de använder AI minst varje månad – och drygt var tredje gör det varje vecka.

Läs även: Från savannen till kiselchip – hjärnan i AI:s tidevarv

Fler kvinnor än män som vill lära sig mer: 44 procent av kvinnorna efterfrågar utbildning, mot 35 procent av männen. Foto: Canva

Men. Nästan hälften av de tillfrågade har aldrig fått någon utbildning eller ens riktlinjer för hur tekniken ska användas. Bland kvinnorna är siffran ännu högre – 50 procent har inte fått någon AI-utbildning, jämfört med 38 procent av männen. Samtidigt är det fler kvinnor än män som vill lära sig mer: 44 procent av kvinnorna efterfrågar utbildning, mot 35 procent av männen.

Dessutom visar undersökningen att 42 procent av männen uppger att de redan fått AI-utbildning, medan endast 33 procent av kvinnorna kan säga detsamma. Kvinnor ligger alltså både efter i faktisk utbildning – och är mer intresserade av att få den.

”Det är intressant att så många tagit saken i egna händer. Engagemang är alltid bra, men det ligger en fara i det eftersom sekretess och säkerhet kan bli ett problem om man inte har tydliga riktlinjer”, säger Anna Josefsson, kategoriansvarig på HP i Norden.

Bland de mest använda AI-tjänsterna nämns Chat GPT, Copilot och Gemini. Fler än hälften av användarna säger att AI gör dem effektivare (69 procent), höjer kvalitén på jobbet (58 procent) och till och med ökar deras arbetsglädje (43 procent).

Läs även: Viggo möter Gospic: “AI befriar oss från tråkjobb – men vad gör vi sen?”

Foto: Canva
ANNONS

Men vad säger detta egentligen om svenska företag?

Kanske samma sak som när hybridarbete infördes under pandemin: att det är medarbetarna – inte ledningen – som driver utvecklingen. Och att bolag som inte hänger med riskerar att bli överkörda av talangjaktens nästa generation.

”Unga vuxna som växt upp med AI tycker att det är lika självklart att använda Chat GPT som att boka möten i kalendern. För dem är AI ett verktyg – inte ett hot”, säger Anna Josefsson.

Kvinnor mer skeptiska – och använder AI mer kreativt

Andra undersökningar bekräftar bilden av ett digitalt könsgap. Enligt en rapport från EY uppger 23 procent av männen i Sverige att de har god förståelse för AI – jämfört med 16 procent av kvinnorna. Samtidigt upplever fler män att AI påverkar deras liv positivt (41 procent) än kvinnor (35 procent).

En annan studie från STRATO och Sifo visar att 70 procent av kvinnorna aldrig har testat generativ AI, jämfört med 55 procent av männen. Dessutom är förtroendet för tekniken lägre: enligt Salesforce litar bara 5,7 procent av kvinnorna helt på AI – mot 10,3 procent av männen.

Kvinnor uttrycker också större oro över hur AI påverkar arbetsmarknaden: 53 procent av kvinnorna är oroliga att AI ska leda till färre jobbtillfällen, jämfört med 35 procent av männen.

Men det finns också ljuspunkter. De kvinnor som använder AI tenderar att göra det för kreativt och lärande arbete – till exempel konst, text och informationssökning. Det finns alltså en potential att öka kvinnors engagemang genom att lyfta fram just dessa användningsområden.

Läs även: Hjärnforskaren som är 60 år före alla andra när det gäller AI

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Fakta om undersökningen:
Studien genomfördes av Norstat på uppdrag av HP Inc. mellan 11 och 21 mars 2025. 1 048 svenska kontorsanställda i åldern 25–65 år deltog via webbenkät. Svaren täcker både offentlig och privat sektor, samtliga regioner och kön.

Foto: Canva

3 karriärråd till kvinnor i AI-omställningen

  1. Ta plats i tekniksnacket
    Du behöver inte vara ingenjör för att diskutera AI på jobbet. Läs på, fråga runt och visa att du vill vara med – även i de samtal du inte blivit inbjuden till.
  2. Efterfråga utbildning – högt och tydligt
    Det finns en hunger efter AI-kunskap bland kvinnor. Men det är bara de som ropar som får bli hörda. Säg vad du behöver – och varför det är affärskritiskt.
  3. Använd AI smart redan nu
    Det finns massor av gratisverktyg som kan effektivisera ditt arbete. Börja smått – skriv bättre mejl, ta hjälp med struktur eller brainstorma idéer. Det bästa sättet att bli expert är att börja använda.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS