Brukar du vilja ta med påfågeln eller igelkotten på flyget? Dags att sluta i så fall. Du får nöja dig med att ta med dem till jobbet.
Dags sluta ta med igelkotten på flyget


Mest läst i kategorin
Det handlar om ESA. ”Emotional Support Animals”, ungefär ”känslomässiga stöddjur”.
The Guardian rapporterar växande problem med de tiotusentals stöddjur som är aktuella på brittiska kontor och andra arbetsplatser.
ESA UK registrerar och stöttar när det gäller stöddjur och har registrerat 11 000 sådana i en samling där miniatyrhästar, grisar, åsnor, katter, kaniner, ormar och påfåglar finns med bland de djur brittiska anställda ansett sig behöva för emotionellt stöd på jobbet, skriver The Guardian.
Antalet personer som anser sig behöva ha med stöddjur på jobbet, ökar så snabbt att vissa brittiska vårdcentraler nu tar extra betalt för att utfärda intyg om deras nödvändighet.
I domstolar har motsvarande husdjurskaos utbrutit, så till den milda grad att nästa utgåva av Equal Treatment Bench Book, som ger råd till domstolar i England och Wales, kommer att innehålla vägledning på området.
Släpp fördomarna – Gen Z leder vägen tillbaka till kontoret. Dagens PS
Ökat med 80 procent
Enligt Bela Gor, juridisk chef hos BDF, Business Disability Forum, har förfrågningar från arbetsgivare ökat med 80 procent de senaste åren.
Ungefär 3 procent av de djur som registrerats som emotionella stöddjur klassas som ovanliga, men allt fler företag väljer nu att klassificera vilka djur de accepterar på arbetsplatsen.
Den brittiska jämställdhetslagen från 2010 säger att arbetsgivare måste överväga om de kan göra ”rimliga anpassningar” av arbetsplatsen och att få med sig ett emotionellt stöddjur anses platsa under dess paragrafer.
Dock säger Bela Gor att det kan finnas hänsyn att ta baserade på exempelvis allergier, fobier och kulturella övertygelser.
”Till exempel skulle vissa människor kunna ha kulturella invändningar mot att dela kontorsutrymme med en gris”, säger hon.
Halva generationen säger upp sig – om kontoret blir tvång. Dagens PS

”Inte bra om de äter andra djur”
Vidare återstår ofta att lösa försäkringsfrågor.
”Det är naturligtvis inte bra om det finns ett emotionellt stöddjur som kan äventyra ett annat djurs liv”, konstaterar Gor.
Problemet med ”stöddjur” fick redan före pandemin flygbolagen att reagera.
United Airlines sade då att antalet förfrågningar hade ökat med 75 procent på ett år och uppgick till 76 000 önskemål om att få ta med allt från igelkottar till påfåglar som stöd på flyget.
Allt fler incidenter ombord
Reglerna behövde skärpas beroende på en ”betydande ökning av incidenter ombord som involverade stöddjur”, förklarade en talesperson för United Airlines.
En påfågel som emotionellt stöd under flygningen hade då avvisats från Newarks flygplats.
Igelkottar fördes vid det här tillfället upp på listan över förbjudna djur där man numera även kan hitta illrar, insekter, gnagare, ormar, spindlar, reptiler och vad som karaktäriseras som ”icke hushållsfåglar”, skriver BBC.
”Allvarliga säkerhetsrisker”
Delta Airlines meddelade i samma artikel att man haft en ökning med 84 procent av djurincidenter ombord och såg ”allvarliga säkerhetsrisker med otränade djur under flygning”.
Flygbolaget förklarade att man skulle fortsätta transportera de cirka 250 000 ledarhundar och andra servicehundar man flyger varje år.
De förfrågningar man i övrigt fått kring bland annat ”tröstkalkoner”, pungråttor och ormar skulle nobbas framgent.
Så låtsas de att vara upptagna på jobbet. Dagens PS
Stockholms anställda vill inte ha kontor i förorten. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.