Dagens PS

Bron är färdigbetald – men regeringen fortsätter med höga avgifter

Vill fortsätta ta betalt för Öresundsbron
Öresundsbron invigdes 2000 med löfte att avgifterna skulle tas bort när bron var betald. Nu vill den svenska regeringen bryta det löftet. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 03 dec. 2025Publicerad: 03 dec. 2025

Trots att Öresundsbron är färdigbetald vill den svenska regeringen fortsätta låta de som använder den betala höga avgifter.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet

Gustavsberg: Den svenska ikonen som överlevt allt

02 dec. 2025
ANNONS

Öresundsbron har kallats ”Världens dyraste 25-åring”. Det kommer den att fortsätta vara, om den svenska högerregeringen får som den vill.

Vad som från början varit sagt är, precis som i andra infrastrukturprojekt med avgift, att när bron är färdigbetald, ska avgifterna tas bort.

Nej, säger nu Ulf Kristerssons regering. Öresundsbron ska fortsätta vara avgiftsbelagd efter att lånen är betalda.

”En risk för dubbelbeskattning av skåningar och ett stort avsteg från hur svensk infrastruktur traditionellt har finansierats”, konstaterar forskarna Johan Nyström och Jonas Westin i en rapport i serien SNS Analys.

25-åringen som är dyrast i världen. Dagens PS

”Riskerar dubbelbeskattning”

Regeringen vill använda de fortsatta inkomsterna från Öresundsbron för att finansiera nya infrastrukturprojekt i Skåne.

Men forskarna, som skrivit Permanenta avgifter på Öresundsbron, menar att förslaget inte analyserats samhällsekonomiskt och riskerar att leda till dubbelbeskattning.

De varnar för att förslaget kan snedvrida planeringen och undergräva legitimiteten i hur svensk infrastruktur finansieras.

ANNONS

”Att införa permanenta avgifter på redan avbetald infrastruktur är en ny finansieringslösning i Sverige. Trafikanterna riskerar att betala dubbelt, både genom skatten och via avgifter som inte längre behövs för bron”, säger Johan Nyström, forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Tillfälliga gränskontroller: “Dyrt, ineffektivt och möjligen olagligt”. Dagens PS

Gnuggar händerna? Finansminister Elisabeth Svantesson och regeringen vill fortsätta ta betalt för Öresundsbron även när den är färdigfinansierad. (Foto: Christine Olsson/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

25 nov. 2025
PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025

Bryter mot praxis

Sedan 1979 har svensk transportinfrastruktur finansierats via skattsedeln.

Avgiftsfinansiering har endast använts tillfälligt, till dess att broar som Svinesundsbron, Sundsvallsbron och Motalabron betalats av.

Regeringens förslag bryter mot denna praxis och innebär enligt rapporten ett paradigmskifte: en ”fiskal infrastrukturavgift” utan tydlig koppling mellan betalning och nytta.

Miljardinkomst varje år

”Förslaget kan skapa politiska drivkrafter att behålla och utöka avgifter snarare än att styra mot samhällsekonomiskt lönsamma projekt. De nackdelar vi belyser behöver regeringen ordentligt genomlysa innan de går vidare med förslaget”, säger Jonas Westin, forskare vid Umeå universitet.

ANNONS

Intäkterna från Öresundsbron uppgår till cirka 1,2-1,4 miljarder kronor per år, totalt cirka 25 miljarder kronor fram till 2050.

Praxis i Sverige har alltid varit att avgifter tas bort när lånen för infrastrukturobjeket är betalda.

Miljarder att tjäna om fler pendlar. Dagens PS

Fast förbindelse? Öresundsbron singel i 25 år till. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS