Dagens PS

Analys: Så ska finanscheferna ta sig ur krisen

finanschef
Enligt en färsk rapport från konsultföretaget McKinsey är mod en viktig egenskap att ha som finanschef. (Bild: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 06 sep. 2022Publicerad: 06 sep. 2022

I en tid då kriserna avlöser varandra kan det vara svårt för världens företagsledare och finanschefer att hålla huvudet kallt. Här är tipsen som gör hela skillnaden, skriver Fortune.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är tuffa tider i affärsvärlden. Pandemi, hållbarhets- och klimatövergångar tillsammans med inflation, förskjutningar i leveranskedjan och ett pågående krig mellan Ryssland och Ukriana sätter tillvaron på sin spets. Särskilt då för finanschefer och verkställande direktörer som nu behöver laga efter läge och anpassa sitt tankesätt för att vägleda sina företag genom volatiliteten.

Det menar Ishaan Seth, senior partner på konsultföretaget McKinsey i New York som står bakom “Strategiskt mod i en tidsålder av volatilitet”. En färsk rapport som belyser de största utmaningarna i affärsvärlden just nu.

Detta eftersom krisen många företagsledare upplever just nu slår det mesta av sitt slag. Ett utgångsläge som kräver mer förebyggande arbete och förbättrat samarbete men också ett och annat djärvt drag från finanschefernas sida, enligt Seth.

Till detta kommer en strävan att hantera nackdelarna och samtidigt sträva aggressivt efter en uppsida. Men hur ska det gå till ?

Du kan inte köra om 15 bilar i soligt väder, men du kan när det regnar

Ayrton Senna

Se fördelar med nedsidan

Ett första steg är enligt Seth att som vd eller finanschef välja att se det rådande läget på marknaden som en möjlighet och våga vara modig. För att illustrera det väljer han att citera den i dag bortgångne Formel 1-mästaren Ayrton Senna.

“Du kan inte köra om 15 bilar i soligt väder, men du kan när det regnar”.

ANNONS

Med det menar Seth att de bästa finanscheferna av i dag har förmågan att se världen och marknaden ur ett bredare perspektiv.

“Det är tvåsidigt ledarskap – du måste göra båda. Du måste hantera nackdelen, arbeta med kostnader, ha dina inflationsscenarier och titta noga på utgifterna, men det räcker inte. Vår forskning om motståndskraft från finanskrisen 08-09 tyder starkt på att företag som drog sig ur krisen före sina kollegor gick på både upp- och nedsidan”, säger han till Fortune.

Det kräver i sin tur en stor portion mod och att förekomma både marknaden och konkurrenterna vad gäller insikter, engagemang och utförande. Kanske även att du som finanschef vågar släppa taget om mer konventionella metoder och analyser.

“Precis som med en finansiell option stiger värdet på optionen i tider av volatilitet. Detsamma gäller just nu. Så att få det försprånget på insikt eller engagemang 10 procent mer exakt och 10 procent före dina kamrater kommer faktiskt att lägga till massor”, säger Seth till Fortune.

ANNONS

Senaste nytt

Kommunikation A och O

En stor del av förändringsarbete kan enligt Seth också kokas ned till kommunikation.

“Det har skrivits mycket om teknik och bättre datadrivna insikter, vilket är ett centralt element. Men det mänskliga inslaget i att driva insikter inkluderar att gå och prata med dina frontlinjeanställda och din säljkår. Om du är en bank, prata med folk i dina filialer. Prata med dina kassörer och säljare om du är i detaljhandeln. Du behöver kommunicera med människor som har att göra med kunder dagligen”, säger han till Fortune.

Han påminner även om vikten av att som finanschef mäta och övervaka tillväxt lika nogsamt som utgifter.

ANNONS

“Vi har en fantastisk vokabulär om effektivitet och kostnadshantering. Jag önskar att vi hade samma vokabulär när det gäller att mäta och övervaka tillväxt”, säger han.

Brådskande frågor tar över

Med det sagt är Seth helt på det klara med att dagens finanschefer och vd:ar har många bränder att släcka, vilket gör att “brådskande frågor tar de viktiga frågornas plats”. Det innebär enligt Seth att du som företagsledare behöver fortsätta släcka bränder, men också höja blicken och skapa tid för strategiskt tänkande.

Även ställa raka frågor som vad kommer att fördubbla värdet på detta företag, dubbla värdet på aktien, dubbla vårt börsvärde, om tre till fyra år från nu?

Allt detta kräver givetvis mycket av en företagsledare. Så vad krävs egentligen för att orka? Enligt Seth handlar mycket om att som finanschef kunna hugga i när det krävs och “få lite mer smuts under naglarna”. Bara då kan de få en inblick i verksamheten.

Läs även: Chefsstrateg: Så hittar du stabilitet på börsen Dagens PS]

Läs även: Chefer inom offentlig sektor mår sämre

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS