Northmill beskrev i reklam sitt kreditkort som ”helt utan avgifter”. Efter att ha konstaterat att banken i själva verket tar flera olika avgifter kritiseras nu marknadsföringen av Konsumentverket. Banken har tagit bort kreditkortet, skriver Di Digital.

ANNONS

I reklamen för banken Northmills kreditkort Rebilla påstås att kortet är helt avgiftsfritt. I själva verket är dock kortet kopplat till förseningsavgifter, påminnelseavgifter och inkassoavgifter, skriver Konsumentverket, i ett beslut som Di Digital rapporterar om.

Detta är både vilseledande och otillbörlig marknadsföring, konstaterar myndigheten. Konsumentverket anser även att banken inte har rätt att ta ut några typer av förseningsavgifter kopplade till kreditkortet. Därmed har de även ”oskäliga villkor i sina avtal”.

Att ta ut avgifter i form av förseningsavgifter betraktas som en påtryckningskostnad enligt Konsumentverket, som menar att detta strider mot inkassokostnadslagen.

Banken har dragit tillbaka kortet

Northmill har nu dragit tillbaka sitt Rebilla-kort. Företagets bolagsjurist Niclas Carlsson säger till Di Digital att företaget hade beslutat om att sluta erbjuda kortet redan tidigare.

På frågan varför kortet dras tillbaka efter så kort tid på marknaden svarar bankens pressansvarige Oliver Hofmann:

”Nu renodlar vi vårt bankerbjudande för att bli ännu tydligare mot kunderna. Vi har många spännande produktlanseringar att se framemot i höst då det bland annat kommer att komma ett nytt Northmill-kort”.

ANNONS
ANNONS

I och med att företaget dragit tillbaka kortet har Konsumentverket inte tagit någon ytterligare åtgärd, men de kan komma att ålägga ekonomiska avgifter i framtiden.

Läs mer: Northmill får banklicens [Dagens PS]