Finansinspektionen utreder om betaltjänsten Klarna gjort sig skyldig till brott mot banksekretessen efter it-haveriet i slutet av maj.

Det är alltså it-haveriet på Klarna den 27 maj, som Dagens PS tidigare rapporterat om, som nu blir föremål för undersökning av FI.

Myndigheten vill utreda om Klarna i samband med it-debaclet begått brott mot banksekretessen.

”Banksekretessen är en central del av bankers verksamhet. Bankkunder ska veta att deras uppgifter är säkra och banker har en stor uppgift i att alltid skydda sina kunders integritet”, skriver FI i ett pressmeddelande.

Kundinformationen låg öppen i en halvtimme

Bakgrunden är att kunduppgifter låg öppna och att kunderna kunde ta del av informationen.

Teknikhaveriet på Klarna pågick i drygt en halvtimme och under den tiden kunde användare se andra användares namn, adress, e-post och telefonnummer.

Totalt delades 83 000 användares information och i 15 000 av fallen handlade det om identifierbar information.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har i en intervju med DN, som Dagens PS uppmärksammade, sagt att händelsen med it-kraschen påverkar förtroendet för bolaget.

”Dåligt för oss, det är pinsamt”

”Det är klart att det påverkar vårt förtroende, jag behöver inte sitta och säga att jag hoppas att det inte är så. Det här är dåligt för oss, punkt slut. Och det är pinsamt, och vi är oerhört ledsna. Så enkelt är det. Med det sagt, så finns det massor med saker som vi kan göra bättre”, sade Klarna-vd:n då.

ANNONS
ANNONS

FI utreder sedan tidigare hur Klarna arbetar med informations- och cybersäkerhet och den nya utredningen tillkommer utöver den pågående undersökningen.

Syftet med den undersökningen är att se om Klarna har ”upprättat och implementerat ändamålsenliga processer för att identifiera dess skyddsvärda tillgångar, risker, brister och hotbild som i rimlig utsträckning säkerställer att det finns ett effektivt skydd mot cyberattacker”, framgår det.