Klarna har under året genomfört flera förvärv av både mindre och större bolag. Nu är betaljätten återigen i farten med ett förvärv – men bolaget har inga planer på att fortsätta verksamheten.

ANNONS

Klarna tog tidigare under året in 5,7 miljarder kronor till en rekordvärdering på 93 miljarder kronor.

Då uppgav bolaget att kapitalet skulle användas för att accelerera tillväxten och finansiera. Nu står det att klart Klarna har slagit till med ytterligare ett uppköp, rapporterar Di.

Ska bli en global shoppingmotor

Det är företaget Search Engine Marketing Sweden som blir en del av Klarna. Search Engine Sweden driver den digitala mediebyrån Semtail och prisjämförelsetjänsten Shoptail.

Dagens PS har tidigare skrivit om Klarnas mål att gå från en betaltjänst till en fullbordad e-handelstjänst. En av ingredienserna i strategin har varit att köpa bolag för att sedan lägga ner verksamheten och utveckla en liknande tjänst i egen regi.

Samma modell kommer nu att tillämpas på Search Engine Marketing där verksamheten läggs ner och bolagets grundare och två anställda Martin Lillienstierna och Mahir Misto kommer att arbeta med Klarnas app.

Köper upp och lägger ner

Klarna använde sig av samma metod tidigare under året när prispressarappen Woilà förvärvades för att sedan läggas ned omedelbart i syfte att utveckla en liknande tjänst inom Klarna.

David Fock, Klarnas produktchef, har tidigare uttryckt bolagets intresse för att stärka upp e-handelserbjudandet med uppköp av både mindre och större bolag.   

ANNONS
ANNONS

”Vi tittar brett på förvärv och för diskussioner med massor av bolag hela tiden”, säger han.

Läs mer: Klarna – nya shoppingmotorn expanderar [Dagens PS] >>>