”Kände vi till hennes affärskarriär skulle hon bli granskad.”

De flesta vet nog att 47-åriga Helena Seger är Zlatan Ibrahimovics hustru och mamma till superparets två barn. Men bilden som ”fotbollsfru” vid sidan om storstjärnan – som också är flitig affärsman – är blott en chimär.

Det påstår i alla fall varumärkesexperten Jacqueline Kothbauer, som skrivit boken ”Mediababe: The code to social stardom”, som hävdar att Helena Seger är en hemlig maktfaktor i ”Ibras” affärsmässiga framgångar. Helena Seger, som enligt Expressen är utbildad marknadsförare med fokus på varumärkesstrategi och som haft flera tyngre chefsposter på storföretag som Malaco leaf, Swedish match och Fly Me, är i själva verket med vid förhandlingsborden när Zlatan säljs in som affischnamn till såväl Volvo som Vitamin Well, menar författaren.

ANNONS
ANNONS

Enligt Jacqueline Kothbauer är den till synes skygge stjärnhustrun Zlatans okände manager.

”Helena är Zlatans manager utan att det nånsin har uttalats. Om man fiskar lite så får man reda på att hon i allra högsta grad är involverad i hans affärsöverenskommelser /…/ Egentligen är hon en ’power-kvinna’. Hon skyddar sig själv på det sättet. För om vi kände till hur hennes affärskarriär gått till, då skulle hon bli granskad av medierna som hon inte är i dag. Det här är ett val som hon har gjort”, säger författaren till Expressen.

Tidningen påpekar också att Helena Seger själv uttryckt frustration, i en tidigare intervju med Elle, över bilden som skapats kring henne och att hon önskar ”mer kredd” för det hon åstadkommit under sin långa karriär.