Författarinnan, tv-programledaren och städgurun Marie Kondo lanserar nu sitt eget hemprylsmärke Konmari via sin webbshop. Hon kan hitta kunder bland dem som gillar hennes minimalistiska stil, men vissa är kritiska till vad de ser som hyckleri. 

Marie Kondo förde 2014 en minimalistisk japansk städkultur till västvärlden i och med boken ”Konsten att städa”. Några år senare blev hon ett ännu större namn genom en egen Netflixserie. Nu lanserar hon sitt eget märke med hemprodukter, via sin hemsida.

Det handlar bland annat om ljusstakar, mystofflor och tallrikar, men även tillbehör för organisation och städning. Lanseringen har fått kritik av vissa, som anser att ett varumärke med hushållsartiklar går emot hennes budskap om minimalism och arbete mot destruktivt samlingsbeteende, skriver The Guardian.

ANNONS
ANNONS

Marie Kondo säger dock till Wall Street Journal att hon inte stöder överkonsumtion:

”Det viktigaste för mig är att du omger dig med saker som ger dig glädje. Om skålen du använder för tillfället ger dig glädje så uppmuntrar jag dig inte att byta ut den”. Det rapporterar The Guardian.

Alla är dock inte imponerade av märket Konmaris introduktion. En Twitteranvändare skriver enligt Fox News ”What a Kon job” (lurendrejeri).