Över en miljon kunder från 80 länder riskerar att drabbas efter dataintrånget hos den svenska modehandlaren.

”Vi förstår att en incident som denna inte är vad våra kunder förväntar sig från ett företag som Na-kd, och vi beklagar djupt de besvär som situationen kan ha orsakat”, säger Natasha Billing, varumärkeschef på Göteborgsföretaget Na-kd, i ett uttalande som återges av Di Digital.

Tidningen berättar alltså att personuppgifter från över en miljon kunder i ett 80-tal länder nu löper risk att hamna i fel händer efter dataintrånget hos den svenska modehandlaren, som säljer damkläder online och grundades av modeentreprenören Jarno Vanhatapio.

I fjol omsatte bolaget drygt 1,3 miljarder kronor, enligt artikeln.

Då slog hackarna till

Det var i början av oktober som Na-kd utsattes för dataintrånget på en av sina it-servrar och som nu gör att kundernas namn, e-postadresser, köphistorik och telefonnummer kan komma att missbrukas.

ANNONS
ANNONS

Så här långt har bolagets varumärkeschef, Natasha Billing, inte fått några indikationer på att det har skett. Men bolaget har ändå valt att gå ut med information kring händelsen proaktivt.

Enligt Natasha Billing låg ingen information om betalningsuppgifter, lösenord eller personnummer på it-servern som hackades. Dock uppmanas kunderna att vara observanta på försök till bedrägerier med kreditkortsköp.

Händelsen är polisanmäld och även anmäld till Datainspektionen enligt rådande GDPR-lagstiftning i EU.

Na-kd lovar att säkerheten nu ska stramas upp ytterligare för att undvika framtida dataintrång.

Läs även: Coronan leder till cyberangrepp för miljarder [DagensPS.se] »