Efter nyåret 2020 väntas ett EU-direktiv ta bort de skattelättnader som är på plats för bland annat etanol. Något som gör Henrik Henriksson, vd på Scania, upprörd. ”Det går precis i fel riktning”, säger han. 

Sverige har idag skattelättnader för biodrivmedel som etanol E25 och HVO, vilket gör vårt land till ett undantag i Europa. Vid årsskiftet 2020/2021 är dock dessa skattelättnader planerade att upphöra, på grund av förändrade EU-regler.

Detta har skapat en debatt om vilka andra drivmedel som kommer att ta andelar från biobränslet. Scanias vd Henrik Henriksson menar att en följd kommer att bli ett ökat användande av fossila bränslen:

”Det går precis i helt fel riktning. Vi tror att det bästa sättet att ställa om till hållbara transporter här och nu är att använda biodrivmedel. Det känns som att vi tar många steg tillbaka och det är olyckligt”, säger han till Dagens Industri.

ANNONS
ANNONS

Totalt var 4,5 procent av de fordon Scania sålde förra året biobränsle-baserade eller hybrider. Henriksson menar att man inte kan ”sitta och vänta” på att alla investeringar inom elektrifiering kommer på plats, och menar att biobränsle behövs under övergångsperioden.

I slutet av november uttalade sig energiminister Anders Ygeman (S) om den planerade höjningen av skatten. Han menade att det kommer att bli ”tufft” att få EU att behålla skattelättnaden:

”Vi kommer kämpa för att vi får en fortsatt skattebefrielse. Men det är en tuff match där mycket tyder på att EU är mycket motvilliga att ge oss fortsatt skattebefrielse”, sade han då i en kommentar till Sveriges Radio.