I en grupptalan i Texas anklagas elbilstillverkaren Tesla och Elon Musk för att ha överdrivit säkerheten och dolt allvarliga brister i sina självkörande fordon. Flera videor visar robotaxibilar som bryter mot trafiklagar.
Tesla stäms av aktieägare: robotaxi-bluff


Mest läst i kategorin
Stämningen, som lämnades in i en federal domstol i Texas på måndagen, riktas mot Tesla, vd Elon Musk, nuvarande finanschef Vaibhav Taneja och före detta finanschefen Zachary Kirkhorn.
Aktieägarna bakom stämningen hävdar att att företaget mellan 2023 och 2025 vilselett investerare. Representanter för Tesla har framställt robotaxi och bilarnas självkörande funktion som både säkrare och mer avancerad än vad de i praktiken är.
I stämningsansökan står bland annat:
”Tesla överskattade effektiviteten hos sin autonoma körteknik, vilket innebar en betydande risk att fordonen – inklusive robotaxi – skulle köra farligt och/eller bryta mot trafiklagar. Detta ökade sannolikheten för ökad myndighetsgranskning och innebar att företagets affärsutsikter var överdrivna.”
Läs även: Fel väg – men rätt kurs för Teslas aktie

Videor visar brister när robotaxi kör i Austin
I juni 2025 drog Tesla igång ett test av sina robotaxibilar i Austin, Texas. Tjänsten beskrevs som helt autonom, men omfattade endast omkring tio fordon, och alla med säkerhetsförare ombord.
Efter lanseringen publicerades videor där bilarna sågs köra i fel körfält, överskrida hastighetsgränser, bromsa plötsligt och misslyckas med att parkera. USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA har inlett en granskning av händelserna.
Dödlig krasch i Florida när Teslas autopilot kör
Stämningen kopplas också till en uppmärksammad dom från 1 augusti i år. En federal jury i Florida utdömde totalt 329 miljoner dollar i skadestånd efter en dödlig krasch med en Tesla i ”Autopilot”-läge.
Advokaten Miguel Custodio, som kommenterade domen före aktieägarstämningen, menade att utslaget borde ses som en varningsklocka för hela branschen:
”Om tekniken inte är fullständigt säker eller om marknadsföringen är vilseledande på något sätt, finns det allvarlig juridisk och ekonomisk risk. Alla välkomnar ny teknik, men inte om det sker på bekostnad av människoliv”, sade han till Business Insider efter domen..
Ingen från Tesla har kommenterat den senaste stämningen.
Tesla och Waymo har kört olika vägar
Främsta konkurrenten Waymo och Tesla har valt olika tekniska strategier för att kunna köra utan mänsklig förare.
Waymo använder en kombination av LIDAR, radar och kameror samt detaljerade HD‑kartor för att tolka omgivningen. Deras fordon kör inom strikt definierade områden där både kartor och sensorer är optimerade för maximal säkerhet och precision.
Läs även: Tesla kan köra om Waymo snabbare än väntat
Teslas teknik bygger på ett kamerabaserat system med AI‑driven bildigenkänning, utan LIDAR och detaljerade kartor. Teslas fordon försöker förstå vägmiljön i realtid, vilket i teorin gör det möjligt att köra var som helst.
Läs även: “Jag slog i dörren och slungades in i nästa bil” – stämmer Waymo

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.