Swedbank måste ändra sina rutiner vid id-kontroller, enligt Finansinspektionen. Banken kommer nu att åtgärda rutinerna under 2022.
Swedbanks hantering av id-kontroller har några brister. Det menar Finansinspektionen som nu kräver ändring.
Swedbank måste ändra sina rutiner vid id-kontroller, enligt Finansinspektionen. Banken kommer nu att åtgärda rutinerna under 2022.
Swedbanks hantering av id-kontroller har några brister. Det menar Finansinspektionen som nu kräver ändring.
Swedbank har utlovat åtgärder före tredje kvartalet i år, enligt TT. Det gör att Finansinspektionen anser ärendet avslutat för den här gången.
“Undersökningen har utmynnat i vissa iakttagelser som FI bedömt som brister i bankens hantering av sträng kundautentisering vid identifiering och autentisering samt likvärdiga och grundläggande funktioner i kund- och särskilda gränssnittet”, skriver FI.
“FI bedömer att de åtgärder som banken har angett är tillräckliga för att rätta till de brister som FI har pekat på. Bankens tidplan för åtgärderna är godtagbar. Ärendet ska därför skrivas av”.