Elbilstillverkare har fått stor uppmärksamhet de senaste åren. Men marknaden för andra typer av elfordon och underleverantörer har också växt kraftigt – och rest stora mängder kapital.

Sverige kan stoltsera med många bolag som driver på elektrifieringen av fordonmarknaden – med pionjärer inom allt från batterier till motorcyklar och fyrhjulingar.

Bara under det senaste året har svenska bolag inom elfordonsbranschen rest kapital till miljardvärderingar.

Elektrifierar fyrhjulingen

Bland de svenska kandidaterna som driver elektrifieringen av fordonsflottan framåt finns bolaget Ellwee som ska börsnoteras i januari nästa år.

Ellwees eldrivna fyrhjuling är främst känt som ett alternativ till fossildrivna golfbilar och bolaget har framförallt satsat på USA som huvudmarknad.

Att bolaget vill expandera i USA är ingen slump. Användandet av golfbilar sträcker sig nämligen förbi landets golfbanor. Framförallt i amerikanska inhägnade samhällen är det vanligt att se folk åka till affären och göra ärenden med sina golfbilar.

ANNONS
ANNONS

Från golfbanan till storstaden

Ellwees fyrhjuling har dock ett brett användningsområde – vilket kriminologen Leif GW Persson har uppmärksammat. I ett reportage på Perssons gård kunde två specialbeställda Ellweefordon skymtas.

Bolaget siktar också på att fyrhjulingen ska få tillstånd att köras med samma klassificering som en EU-moped under 2021.

Detta skulle öppna upp en ytterligare marknad för Ellwee som i ett svep kan börja konkurrera med bilar, scootrar och motorcyklar om framtidens stadsbild.

Enligt Håkan Kjellqvist, vd för Ellwee, utgör mopedtillståndet också  ”största möjligheten för bolaget att växa”.

Mindre elfordon – framtiden för fordonsflottan

Riskkapitalets nya fokus på mindre elfordon motiveras av en stor efterfrågan från konsumenter och förväntningen att elektrifiering blir normen i framtiden.

ANNONS
ANNONS

Marknaden för mindre elfordon har haft en hög tillväxttakt de senaste åren och bara Kina köper årligen 18 miljoner fåsitsiga fordon per år, enligt Bloomberg Green. Dessutom väntas över 70 miljoner mindre elfordon säljas årligen 2040.

Dessutom står mindre elfordon för den enskilt största inbromsningen av oljekonsumtion. Den nuvarande elfordonsflottan gör att världen konsumerar 1 miljon färre tunnor olja dagligen – och mindre fordon utgör över hälften av nedgången.

Läs mer: Nytänkare förändrar golfen