“Först och främst: vi måste bli bättre på att skapa värde för våra aktieägare”, säger Electrolux nye vd Yannick Fierling i en EFN-intervju.
Så ska Electrolux nye vd vända skutan på rätt köl


Mest läst i kategorin
I mars tillträdde han som vd för anrika Electrolux (börskurs) som har anor som går 120 år tillbaka i tiden.
Yannick Fierling lämnade en annan vitvarujätte, kinesiska Haier, där han var bolagets Europachef i nio år.
Trots Electrolux långa period av motvind lät han sig inte avskräckas och han har också ha en strategisk fempunktslista som ska vända den negativa trenden.
Kurslakt på Electrolux-aktien
EFN, som är Handelsbankens ekonomikanal, påminner om att aktien i bolaget rasade med dramatiska drygt 17 procent samma dag som årets första kvartalsrapport presenterades, vilket var ett bolagets största kurstapp i modern tid.
Läs mer: Käftsmäll för Electrolux på börsen Dagens PS
På tre år är aktien i Electrolux ned med hela cirka 60 procent.
Nu är en av den nye toppchefens främsta prioriteringar, säger han, att se till att aktieägarna får valuta för sina investeringar i industribjässen.
På hans agenda står innovation, kostnadsjakt och ett asiatiskt arbetstempo, framgår det.
“Vi ska inte se Electrolux i isolering. Hela branschen har haft det extremt tufft efter pandemin. Det här är en industri med låga marginaler och stenhård konkurrens”, säger Yannick Fierling till EFN.
Senaste nytt
Så ser hans plan ut i korthet för Electrolux:
1. Lansera nya produkter i Nordamerika, där bolaget är ett starkt varumärke
2. Fortsatt marknadsföring vid sidan av ökad lönsamhet
3. Förbättrat mix av vidvarujättens varumärken
4. Effektiviseringar (läs besparingar) på 3,5-4 miljarder i år
5. En kulturell förändring. ” Jag drömmer om att kombinera Electrolux 120-åriga arv inom innovation med den snabbhet och flexibilitet jag sett i asiatiska bolag. Vi måste bli mer agila för att kunna hantera den osäkerhet som råder i världen.”
Läs också: Stukade vitvarujätten slopar utdelningen – igen Dagens PS
Läs vidare: Electrolux ska spara ännu mera – 3 000 jobb hotade Dagens PS

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.