Dagens PS

Så ska Electrolux nye vd vända skutan på rätt köl

Electrolux
Vitvarujätten Electrolux nye vd Yannick Fierling. (Foto: Pressbild)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 23 maj 2025Publicerad: 23 maj 2025

“Först och främst: vi måste bli bättre på att skapa värde för våra aktieägare”, säger Electrolux nye vd Yannick Fierling i en EFN-intervju.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

I mars tillträdde han som vd för anrika Electrolux (börskurs) som har anor som går 120 år tillbaka i tiden.

Yannick Fierling lämnade en annan vitvarujätte, kinesiska Haier, där han var bolagets Europachef i nio år.

Trots Electrolux långa period av motvind lät han sig inte avskräckas och han har också ha en strategisk fempunktslista som ska vända den negativa trenden.

Kurslakt på Electrolux-aktien

EFN, som är Handelsbankens ekonomikanal, påminner om att aktien i bolaget rasade med dramatiska drygt 17 procent samma dag som årets första kvartalsrapport presenterades, vilket var ett bolagets största kurstapp i modern tid.

Läs mer: Käftsmäll för Electrolux på börsen Dagens PS

På tre år är aktien i Electrolux ned med hela cirka 60 procent.

Nu är en av den nye toppchefens främsta prioriteringar, säger han, att se till att aktieägarna får valuta för sina investeringar i industribjässen.

På hans agenda står innovation, kostnadsjakt och ett asiatiskt arbetstempo, framgår det.

ANNONS

“Vi ska inte se Electrolux i isolering. Hela branschen har haft det extremt tufft efter pandemin. Det här är en industri med låga marginaler och stenhård konkurrens”, säger Yannick Fierling till EFN.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025

Så ser hans plan ut i korthet för Electrolux:

1. Lansera nya produkter i Nordamerika, där bolaget är ett starkt varumärke

2. Fortsatt marknadsföring vid sidan av ökad lönsamhet

3. Förbättrat mix av vidvarujättens varumärken

4. Effektiviseringar (läs besparingar) på 3,5-4 miljarder i år

5. En kulturell förändring. ” Jag drömmer om att kombinera Electrolux 120-åriga arv inom innovation med den snabbhet och flexibilitet jag sett i asiatiska bolag. Vi måste bli mer agila för att kunna hantera den osäkerhet som råder i världen.”

Läs också: Stukade vitvarujätten slopar utdelningen – igen Dagens PS

Läs vidare: Electrolux ska spara ännu mera – 3 000 jobb hotade Dagens PS

ANNONS
    Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
    Ola Söderlund
    Ola Söderlund

    Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

    Ola Söderlund
    Ola Söderlund

    Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

    ANNONS
    ANNONS

    Senaste nytt

    ANNONS
    ANNONS