Nedlagda tåg, rekordlåg nivå på gods och brist på både personal och lok. Den ryska järnvägens kris avspeglar hur ansträngt Ryssland är.
Rysk järnväg på väg att spåra ur


Mest läst i kategorin
Det är den oberoende ryska nättidningen Novaya Gazeta som gör en genomgång av krisen inom den ryska järnvägen, den ”värsta sedan den stora recessionen för nästan två decennier sedan”, skriver man.
Det handlar om godsnivåer på rekordlåga nivåer och det beskriver man som en kombinerad effekt av sanktioner från väst och minskad produktion inom bygg och jordbruk.
Samtidigt är järnvägsnätet ändå överbelastat, i hög grad med leveranser av militära förnödenheter, samtidigt som det i övrigt saknas både personal och lok för att hålla igång järnvägssystemet.
Putin vill ge Ukraina en lång het sommar. Dagens PS
Började direkt efter invasionen
Novaya Gazeta beskriver situationen som ”en indikator för den bredare ekonomin” och menar att järnvägen visar den industriella avmattningen i Ryssland.
Kräftgången började direkt efter invasionen av Ukraina med de sanktioner som kom från väst och med att Rysslands banker uteslöts ur det internationella betalningssystemet Swift.
De totala godstransporterna minskade redan 2022 med 4 procent, men stabiliserade sig något året därpå.
En orsak till det var att exporten av gödselmedel ökade när köpare globalt ville hinna handla innan eventuella sanktioner kom.
2024 var nedgången tillbaka, nu med ytterligare minus 4 procent i godsvolym och hittills under 2025 har trenden fortsatt och förstärkts.
Minskade kraftigt 2024
Spannmålstransporter minskade kraftigt 2024 liksom transport av järn och metaller, vanligtvis en stabil sektor där man nu för första gången såg en nedgång.
Transporter för byggsektorn minskar också och under första halvåret 2025 har antalet nya bostadsbyggen minskat med en fjärdedel.
För järnvägen har transporterna i volym nu minskat 20 månader i rad och trenden accelererar.
Den enda kategori som ökar hos järnvägen är vad som kallas ”Andra varor, inklusive i containrar”, en beteckning all militär last göms under.
Transportanalytiker menar att prioriteringen av militär frakt är en av de viktigaste orsakerna till nedgången för övriga transportkategorier.

Militären prioriteras
De västra delarna av det ryska järnvägsnätet transporterar nu främst militära förnödenheter och i princip inget på exportsidan.
Vad västra Ryssland fortsätter exportera är kol, som nu står för en tredjedel av järnvägens totala godsvolymer. Den exporten har samtidigt minskat sedan kolpriset sjönk drastiskt förra året och rubelns kräftgång gjort det olönsamt för järnvägen att transportera godset.
För att göra bilden av krisen fullständigt har ryska järnvägen brist på medarbetare. Enligt företagets egna siffror saknas cirka 2 500 ingenjörer och cirka 3 000 lokbesättningar, vilket gör att man helt enkelt saknar kapacitet att köra 200 tåg per dag. Dessutom är det akut brist på lok.
”Inte en produktiv investering”
På sikt bidrar inte den militära satsningen, av flera skäl, till något positivt för den ryska ekonomin, säger Maria Perrotta Berlin, Rysslands-expert på Östekonomiska institutet, hos DN.
”Det är inte en produktiv investering att skapa materiel som används för att förstöra i Ukraina. I andra sektorer investeras det inte och snart kommer det även drabba sådant som är direkt relevant för befolkningen”, slår hon fast.
USA fryser vapenleveranser till Ukraina. Dagens PS
BRICS – en ny världsordning – eller bara önsketänkande? Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.