Dagens PS

Ryska skuggflottan byter strategi – dribblar bort EU:s sanktioner

Skuggflottan byter strategi
Skuggflottan byter strategi för att ducka sanktionerna. Västs försök att stoppa flödet av rysk olja och gas möter nya hinder. (Bild: Canva)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 08 maj 2025Publicerad: 08 maj 2025

Det började med skuggflottan, som möjliggjort ett fortsatt globalt flöde av rysk olja. Nu står Europa inför en ny våg av laglösa oljetankrar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Försöken att mota Rysslands smygtransporter av fossil energi ser ut att halka efter.

Sedan västvärlden införde ett pristak för rysk olja 2022 har ett slags parallellt maritimt universum vuxit fram. Fartyg med dunkla ägarstrukturer, undermåligt skick och flaggor från Gabon, Mongoliet eller Cooköarna har blivit en välbekant syn i Östersjön.

Men det som började med den ryska skuggflottan har nu utvecklats till en ännu mer svårfångad efterföljare.

Läs mer: Skuggflottan frodas i Arktis – här smugglas Putins viktiga gas. Dagens PS

När inget land längre vill ta ansvar

Ett exempel är det tidigare Saint Kitts-flaggade fartyget Kiwala. Efter att ha skiftat mellan Mongoliet, Gabon och Djibouti valde ägaren i höstas att helt enkelt segla utan flagg – i strid med internationell sjörätt.

Europa skärper kontrollen av skuggflottan med hårdare inspektioner och nya sanktioner för att stoppa den illegala oljehandeln. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Europa skärper kontrollen av skuggflottan med hårdare inspektioner och nya sanktioner för att stoppa den illegala oljehandeln. (Foto: Johan Nilsson/TT)

I april lade fartyget till nära Estland. Myndigheterna reagerade direkt. “Fartyget hade ingen flaggstat. Ett statslöst fartyg. Sådana fartyg får inte operera,” sa Veiko Kommusaar, chef för Estlands gränsskydd, till media enligt Politico.

Vid inspektionen upptäcktes över 40 allvarliga brister. Trots det kunde fartyget lämna hamn två veckor senare med ett tillfälligt godkännande från Djibouti. Men redan i dag kan det vara tillbaka i flagglöst skick – och fortsätta transportera rysk olja, rapporterar Politico.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Skuggflottan hånar sjöfarten

Problemet handlar inte längre bara om smitvägar för Putins olja. Det handlar om en allt mer rättslös sjöfart där fartyg utan ansvariga flaggstater får trafikera internationella vatten utan att någon ingriper.

När fartyg flyr reglerade register i Liberia och Panama och hamnar i Gabon eller Mongoliet, kallas det “extreme flags of convenience”. Men nu verkar till och med dessa stater ha fått kalla fötter. Den nya kategorin får ingen flagg alls.

Och få verkar bry sig. Varken ryska eller indiska hamnar vägrar dessa fartyg. Oljan levereras, affärerna fortsätter, risken för katastrofala olyckor växer.

Faktaruta: Skuggflottan och den laglösa flottan

  • Skuggflottan: Fartyg som används för att kringgå sanktioner, ofta genom att gömma kopplingar till Ryssland via komplexa ägarstrukturer och flaggbyten.
  • Renegade fleet: Nyare fenomen där fartyg seglar helt utan flagg, vilket strider mot internationell sjörätt.
  • Risker: Olyckor, oljeutsläpp, brist på ansvar och sanktionsefterlevnad.
  • Sanktionspaket 17: EU föreslår att lista över 300 ryska fartyg och individer, med möjligt beslut 20 maj.
  • Problem: Svag internationell kontroll, brist på samordning och politiska vägran, exempelvis från Ungern.

EU trappar upp mot skuggflottan – men räcker det?

Som svar förbereder nu EU ett nytt sanktionspaket – det sjuttonde i ordningen. Den här gången ska fler än 100 fartyg i den ryska skuggflottan svartlistas, rapporterar Reuters. Dessutom ska över 60 individer och bolag omfattas, inklusive fem kinesiska företag.

Samtidigt låter kritikerna sig inte imponeras. “Det är inte tillräckligt,” säger Svitlana Romanko, grundare av Razom We Stand, till Newsweek. “Vi behöver en internationellt samordnad övervakning av hela flottan.”

ANNONS

Romanko pekar på att uppemot 1 000 fartyg kan ingå i Putins parallella oljesystem. Utan en samordnad struktur mellan EU, USA, Kanada och Storbritannien blir åtgärderna lätt symboliska.

Få fångar, många seglar vidare

Fallet Kiwala visar att det går att ingripa – men också hur ovanligt det är. Estland fångade in fartyget först när det lämnade skyddat vatten. I internationellt vatten rår man inte på något. Och att fartyget ens gick in i estniskt territorium var ett undantag.

Även om EU nu trappar upp kan Ryssland snabbt anpassa sig. Nya bolag dyker upp, gamla försvinner. Fartygen får nya namn, nya ägare, nya rutter.

Läs även: Kräver hårdare tag mot skuggflottan: “Måste stå enade”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS