En våg av billiga batterier är på väg att skölja in över marknaden och det är det pressade priset på litium som banar vägen.
Litium rasar i pris: Billiga batterier tar över världen


Mest läst i kategorin
Priset på litium har fallit som en sten sedan toppen för ett par år sedan, samtidigt som världen förbereds sig för en elektrifierad framtid.
Teknikskiftet, geopolitiken och överskottet på litium samverkar. Industrin fortsätter att satsa stort på elektrifiering och batterier. Men vad ska dessa användas till när försäljningen av elbilar mattas av?
“Nu har elbilshajpen kommit av sig och överproduktionen av celler gör cellproduktionen olönsam för alla. Det kommer att ändra sig, men då har det nog hunnit bli för sent för Skellefteå,” säger Dag Noréus, professor i kemi vid Stockholms Universitet.
Läs mer: Trots prisras – grönt ljus för riskfyllt litiumprojekt värt miljarder. Dagens PS
Batteriboomen växlar spår
För bara några år sedan var litium ett av världens hetaste metaller. I dag är lagren fulla. Enligt Trading Economics ligger litiumkarbonat på 63 500 yuan per ton, ett ras på nästan 90 procent från toppen.

Men det betyder inte att batterirevolutionen har bromsat in. Tvärtom. Ny teknik i form av LFP-batterier (lithium iron phosphate) fortsätter att ta över. Den här batteritypen är billigare, innehåller inget kobolt eller nickel och har blivit det självklara valet för storskalig energilagring.
Tillverkningen av LFP-batterier har nästan exploderat. Men det är inte elbilar som dominerar efterfrågan.
Efterfrågan på lagringsbatterier ökade med 51 procent förra året, och ytterligare 40 procents tillväxt väntas i år, enligt Oilprice. Utbyggnaden sker i rekordfart, inte för att bidra till mer planerbar förnybar elproduktion.
Faktaruta: LFP-batterier
Vad är det?
LFP står för lithium iron phosphate. Det är en typ av litiumjonbatteri som inte innehåller kobolt eller nickel.
Fördelar:
– Billigare att tillverka
– Längre livslängd
– Låg brandrisk
Nackdelar:
– Lägre energidensitet än koboltbaserade batterier
– Kortare räckvidd för elbilar
Användning:
Vanliga i energilagring och i elbilar från bland annat BYD, världens största elbilstillverkare.
Senaste nytt
Händelserik marknad för litium
Litiumutvinning är inte längre bara en fråga för Australien och Sydamerika. Nigeria är nu på väg att bli en ny spelare. Med kinesiskt kapital i ryggen ska fyra litiumanläggningar byggas inom kort, två av dem redan i år, rapporterar Reuters.
Samtidigt satsar gruvjätten Rio Tinto på nya projekt i Chile – trots att tekniken är oprövad och priserna är pressade. Bolaget hoppas på ett framtida prislyft, men tar en tydlig risk, rapporterar Reuters i en annan artikel.
Det är en global kapprustning, där ingen vill bli sist på bollen. Men med stigande produktionsvolymer ökar risken för ett fortsatt överskott.
Litium till övers – men inte till elbilar?
För närvarande går den stora batteriboomen inte främst till bilar, utan till stationär energilagring. När sol och vind står för allt mer av elproduktionen behövs batterier som kan jämna ut svängningarna i produktionen.
Det här är också goda nyheter för alla som hoppas på billigare energilösningar. Priset på LFP-batterier har halverats det senaste året, vilket pressar producenternas ekonomi enligt Oilprice. En utmaning som Sverige har blivit välbekant med genom Northvolt.
Professor: “För sent för Skellefteå”
Den svenska batterisatsningen i Skellefteå har haft en annan teknisk inriktning. Northvolt har valt att tillverka NMC-celler – en typ av litiumjonbatteri som innehåller nickel, mangan och kobolt – till skillnad från den billiga och koboltfria LFP-tekniken som nu dominerar.
Enligt Dag Noréus har det visat sig svårt att nå rätt kvalitetsnivå:
“Problemet med Northvolt var att de inte förstod vilka kvalitetskrav som måste behärskas. Scrap rate blev för hög,” säger Noréus.
Northvolt försökte först med litium-metallbatterier via det amerikanska dotterbolaget Cuberg, och har även flirtat med natriumjon-teknik. Men i slutändan föll valet på en batterikemi som är både dyrare och svårare att tillverka än LFP, enligt Noréus.
Tekniskt sett har LFP-batterier både för- och nackdelar. De är billigare och säkrare, men ger något lägre energidensitet. Samtidigt är de enklare att använda i energilagring, men svårare att balansera i stora batteripaket.
Slutsatsen? Den batterivåg som nu sveper över världen gynnar aktörer med låga kostnader och rätt tajming. För Sverige – och för Northvolt – ser det ut att bli ett platt fall snarare än medvind.
Läs även: USA:s oljejättar kan skapa boom för litium. Realtid

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.