De ryska oljeexporterna till sjöss faller kraftigt efter att USA infört nya sanktioner mot rederier och försäkringsbolag som hanterar rysk olja. Det markerar den största nedgången sedan början av 2024.
Oljeleveranser rasar – USA:s sanktioner biter


Mest läst i kategorin
De senaste siffrorna från Bloomberg visar att Rysslands sjöburna råoljeexport sjönk till 3,58 miljoner fat per dag den 2 november.
Det är en minskning med nära 190 000 fat per dag jämfört med föregående vecka. Det är den största nedgången under en vecka sedan januari 2024, enligt The Kyiv Independent.
En betydande del av orsaken ligger i att de två största ryska oljebolagen, Rosneft och Lukoil, nu omfattas av amerikanska sanktioner, vilket enligt experter rör omkring 80 procent av landets råoljeproduktion.
Läs även: Ryssland säljer olja på parallell marknad – går runt sanktioner
USA:s sanktioner slår mot skuggflottan
De senaste sanktionerna riktas främst mot den så kallade “skuggflottan”. Vilket är de fartyg som är registrerade under olika flaggor och används för att transportera rysk olja.
Och enligt Economic Times och Splash247 har flera av dessa fartyg nu stoppats från att lasta eller lossa i viktiga hamnar, eftersom de saknar sjöförsäkring med västerländska företag, även kallat västlig försäkring.
Analytiker menar att kan detta redan slå mot ryska statsintäkter, eftersom en stor del av exportintäkterna fortfarande kommer från sjötransporter.

Dagens PS har tidigare rapporterat om att Ryssland tvingas sälja på parallella marknader, vilket är både dyrare och mer logistiskt komplicerat
Köpare av olja drar sig tillbaka
Samtidigt rapporterar Euromaidan Press att flera stora köpare i Asien, bland annat Indien och Kina, har börjat dra ned sina beställningar av rysk råolja. Osäkerhet kring betalningar och leveranser gör att många rederier väljer att ligga stilla tills situationen klarnar.
Detta kan på sikt leda till att Ryssland tvingas sälja sin olja med ännu större rabatter, eller minska produktionen.

Tim Waage är en skribent och reporter som gärna skriver om såväl globala frågor samt lokaljournalistik. Han har en akademisk bakgrund från internationella relationer och journalistik, och har tidigare jobbat inom public service.

Tim Waage är en skribent och reporter som gärna skriver om såväl globala frågor samt lokaljournalistik. Han har en akademisk bakgrund från internationella relationer och journalistik, och har tidigare jobbat inom public service.
Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.









