Dagens PS

Philip Morris ska höja sitt bud på Swedish Match

Philip Morris planerar att höja sitt bud på Swedish Match
Philip Morris planerar att höja sitt bud på Swedish Match. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 20 okt. 2022Publicerad: 20 okt. 2022

Den amerikanska tobaksjätten Philip Morris planerar att höja sitt bud på Swedish Match, det nya budet väntas komma i dag, torsdag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Philip Morris ska köpa tillbaka rättigheterna till sina uppvärmda tobaksprodukter IQOS från Altria Group och vill att produkterna ska marknadsföras via Swedish Match säljkår, det rapporterar Wall Street Journal.

IQOS är en enhet som värmer tobak men inte bränner den eller producerar rök när användarna andas in. Philip Morris kommer betala 2,7 miljarder dollar, nästan 30,5 miljarder kronor, för att återta de amerikanska rättigheterna, detta enligt personer som är insatta i saken.

Den starka dollarn underlättar det ökade budet

Tobaksjätten Philip Morris planerar att höja sitt bud på Swedish Match. Det ursprungliga budet på Swedish Match, i maj, var 161,2 miljarder kronor, vilket då motsvarade 16 miljarder dollar. Bolagets nya erbjudande väntas tillkännages i dag, torsdag, enligt de insatta personerna.

Det ökade budet underlättas av att den amerikanska dollarn stärkts mot den svenska kronan sedan det första budet lades. Inflation, volatilitet på aktiemarknaderna och förändrade räntor är andra faktorer som ingår i det reviderade budet, enligt en av personerna.

Philip Morris har också varit under press från Elliott Management Corp. och andra investerare att öka budet.

Har ingått avtal med Altria om IQOS

Philip Morris har separat ingått ett avtal med Altria för att köpa tillbaka kommersialiseringsrättigheterna i USA för IQOS uppvärmda tobaksapparat.

ANNONS

Affären träder i kraft den 30 april 2024 och tillåter att Philip Morris marknadsför IQOS genom Swedish Matchs säljkår, om affären med Swedish Match går igenom. Enligt Philip Morris vd Jacek Olczak, är tobaksjätten även beredd på att på egen hand sälja IQOS i USA.

Både IQOS och planen att köpa Swedish Match är en del av Philip Morris strategi att generera över 50 procent av sina årliga nettointäkter från rökfria produkter till år 2025. För närvarande kommer cirka 30 procent av bolagets nettointäkter från rökfria produkter.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Philip Morris vd: “Min strategi beror inte på Swedish Match”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS