Tullkaoset och kronans lyft hindrar inte svenska exportföretag att se ljusare på framtiden, visar nya siffror från Business Sweden.
Oväntat stark optimism hos svenska exportföretag


Mest läst i kategorin
Exportindex, EMI, steg med 4,6 enheter till 51,0 i tredje kvartalet. I andra kvartalet var siffran 46,4.
Det här visar att den positiva framtidssynen återvänt hos svenska exportföretag och främst märks det i synen på Nordamerika när det gäller efterfrågan.
Den har ”studsat tillbaka rejält”, konstaterar Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden, i ett pressmeddelande.
Exportcheferna är särskilt optimistiska när de blickar framåt, framgår det i rapporten som du kan ta del av i sin helhet här.
Svenska exportföretag anpassar sig
Detta återspeglas i delindexet EMI prognos, som steg med 9,0 enheter till 53,1. EMI nuläge steg marginellt med 0,3 enheter till 48,9 tredje kvartalet.
”Efter överenskommelsen mellan EU och USA har den handelspolitiska osäkerheten minskat, men inte eliminerats. Ljusningen på exportmarknaden visar på en god förmåga hos de svenska exportföretagen att anpassa sig till nya förutsättningar”, konstaterar Lena Sellgren.
Förväntan på efterfrågan i Nordamerika utmärker sig mest hos de svenska exportföretagen. Där har siffran stigit med hela 26,0 enheter till 52,3.
I andra kvartalet störtdök samma siffra.
Här är fler siffror från Business Sweden
Index för förväntad efterfrågan från Västeuropa steg med 0,6 enheter till 53,5 samtidigt som Asien och Oceanien steg med 6,5 enheter till 68,8. Det är den högsta nivån sedan andra kvartalet 2021.
Där till uppger Business Sweden att synen på exportförsäljningen liksom lönsamhet i exportförsäljningen stärkts både nu och på tre månaders sikt.
”Resultatet tredje kvartalet var överraskande positivt”, avslutar Lena Sellgren.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

I Sverige kostar floppade projekt många miljarder. Ofta går det fel redan från början. Undvik detta och delta i kostnadsfritt event där vi med enkla verktyg ger dig tips och råd hur du ska undvika att floppa.