Dagens PS

Mathem – kraftig tillväxt och stor förlust 2020

Mathem tjänade på pandemin
Under pandemin kunde bud- och kurirföretag gräva guld. Även livsmedelssektorn växte. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 10 aug. 2021Publicerad: 10 aug. 2021

Under 2020 ökade Mathems omsättning till 2,3 miljarder kronor, men matjättens förlust blev nästan en halv miljard.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under pandemiåret 2020 ökade efterfrågan på dagligvaror online och Mathem växlade snabbt upp. Bolaget växte från 911 till 1 428 anställda och omsättningen ökade till 2,3 miljarder kronor, från 1,5 miljarder året innan. Det skriver E-handel.se.

Under perioden mars-december ökade direktleveranser till kund med 105 procent då det blev stor efterfrågan på livsmedel online när allt fler valde att handla hemifrån under pandemin.

Nya lager och större lokaler

I april 2020 öppnade Mathem ett nytt lager i Veddesta i Stockholm och under året flyttade verksamheten till större lokaler i Göteborg. Dock är det väldigt dyrt att skala upp, särskilt när det görs snabbt. För Mathem gav det en förlust på 471 miljoner kronor, jämfört med 340 miljoner år 2019.

Tillsammans med fastighetsutvecklaren Logistic Contractor har Mathem dessutom tecknat ett hyreskontrakt om utveckling och byggande av ett nytt, miljöanpassat lager i Larsboda i Stockholm.

Fortfarande stor efterfrågan

År 2021 har inte inneburit någon avmattning i efterfrågan, kunderna fortsätter handla mat online och det verkar även ske i större utsträckning än 2020. Under 2021 planerar Mathem att fortsätta sin satsning på ökad tillväxt med utökat sortiment av varor och tjänster, men helårsresultatet väntas fortfarande bli negativt. I takt med ökade volymer väntas dock bolagets resultat förbättras över tid.

Mathems vd Johan Lagercrantz sade till Ehandel.se i april i år att bolaget, inom ett par år, räknar med att ha flera automatiserade lagerlösningar på plats runt om i Sverige.

ANNONS

“Sen behöver vi täcka våra underskott eftersom vi fortfarande inte går med vinst. Vi räknar med att vara lönsamma först 2023-2024”, sade han då till E-handel.se

Läs mer: Snabbleveranser – ny våg av konkurrenter till Ica och Axfood

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS