Dagens PS

Färdigtankat i Ukraina – bristen på bränsle akut

Ukraina
Att tanka sin personbil i Ukraina är nästintill otänkbart. (Bild: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 24 maj 2022Publicerad: 24 maj 2022

Bränslebehovet är just nu skriande stort i Ukraina som behöver tanka upp militära fordon och samtidigt hålla sitt jordbruk igång. Något annat än det kan bränslet i nuläget inte täcka, rapporterar The Economist.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter tre månader av krig befinner sig Ukraina i en akut bränslebrist som påverkar de flesta av landets leveranskedjor och tär på infrastrukturen.

Mest alarmerande är bristen på bränsle till försvarets militära fordon, men även jordbruket är i desperat behov av bensin för att klara av driften, vilket sammantaget skulle kräva omkring 540 000 ton bensinprodukter per månad.

Volymer som möjligen hade kunnat uppbådas före kriget, då importer fortfarande var möjliga och täckte 80 procent av landets behov.

Järnvägar och bränsledepåer förstörda

Före kriget forslades bränslet med järnväg, från Vitryssland, som numera är Ukrainas fiende. Ryska raketer har dessutom satt stopp för framkomligheten på järnvägsspåren och förstört  omkring ett dussin anläggningar där man lagrar bränsle.

Som tillägg till det har det lokala oljeraffinaderiet Kremenchuk, tagits ur bruk, vilket lämnar Ukriana i en situation där man endast kan täcka 70 procent av det totala behovet på bränsle. En lika orimlig som ohållbar situation som öppnar upp för bränslerelaterade tjänster av tvivelaktig natur där bensin säljs till skyhöga priser på den svarta marknaden.

Lastar regeringen

Eftersom inga andra alternativ stått till buds sedan kriget bröt kritiseras nu regeringen i Ukraina, som låtit det ske och samtidigt duckat för prishöjningarna som uppstått sedan leverantörerna själva reglerat efterfrågan.

ANNONS

Att nu få rätsida på krisen och hitta nya marknader för bensin i Europa är nästintill omöjligt i ett land som saknar järnväg. Att istället frakta bensin med lastbil är riskfyllt eftersom långt ifrån alla åkerier vågar riskera att transportera bensin i krigstid.

Det gör att Ukrainas bensinkris hamnar i Europas händer och kräver långtgående insatser och resurser.

Läs även: Spanien: ”Vi kan ersätta rysk gas”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS