Dagens PS

Läskigt bra rapport från Coca Cola

Coca Cola
Coca Cola visar ett resultat över förväntan i sin kvartalsrapport (Foto: Unsplash).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 14 feb. 2023Publicerad: 14 feb. 2023

Läskedryckstillverkaren Coca Cola visar ett resultat över förväntan. Höjda priser på bolagets drycker har gett intäkterna en rejäl skjuts. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Coca-Cola redovisade sina kvartalsintäkter på tisdagen var det ett resultat som överträffade Wall Streets uppskattningar. De positiva siffrorna var ett resultat av höjda priser på bolagets produkter. Det rapporterar CNBC.

I förhandeln steg aktien med 1 procent.

Vinst per aktie var 45 cent, jämfört med den förväntade vinsten 45 cent (4,64 kronor). Nettoomsättningen ökade med 7 procent, till 10,13 miljarder amerikanska dollar (112,4 miljarder kronor), jämfört med det förväntade resultatet 10,02 miljarder dollar (111, 1 kronor).

Under det fjärde kvartalet rapporterade dryckesjätten en nettovinst om 2,03 miljarder dollar (22,5 miljarder kronor), vilket var en minskning från 2,41 miljarder dollar (26,7 miljarder kronor), från samma period ett år tidigare.

Européer köpte mindre läsk

Anledningen till uppgången är en pristillväxt på 12 procent.

Försäljningsvolymen var i stort sett oförändrad i Nordamerika, men sjönk med 5 procent i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Bolagets vd James Quincey kommenterade detta under förra kvartalet och sa då att europeiska konsumenter hade ändrat sitt beteende som ett resultat av en stigande inflation.

ANNONS

Coca Cola Zero ökade

Coca Colas segment för kolsyrad dryck, och dess division vatten, sportdryck, kaffe och te rapporterade en oförändrad försäljningsvolym för förra kvartalet. Dock fanns några undantag: Coca Cola Zeros volym steg med 9 procent och bolagets verksamhet inom kaffe ökade med 11 procent i takt med att företaget utökade sitt varumärke Costa.

Sämre gick det för Coca Colas produkter Simply Orange Juice och mjölkdrycken Fairlife Milk. Försäljningsvolymerna för dessa drycker föll med 1 procent under det fjärde kvartalet.

Missa inte: Coca-Cola marknadsför sina nya smaker med mystik

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS