Dagens PS

Coca-Cola marknadsför sina nya smaker med mystik

Coca-Cola har introducerat flera nya, tidsbegränsade, produkter vars smaker beskrivs vagt eftersom mysteriet som väcker diskussion bland konsumenter är poängen för bolaget
Coca-Cola har introducerat flera nya, tidsbegränsade, produkter vars smaker beskrivs vagt eftersom mysteriet som väcker diskussion bland konsumenter är poängen för bolaget. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 08 sep. 2022Publicerad: 08 sep. 2022

Coca-Cola kommer inte avslöja receptet på sin läsk, inte heller kommer de berätta vad som finns i deras nya tillfälliga smaker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De senaste månaderna har Coca-Cola introducerat flera nya, tidsbegränsade, produkter, Coca-Cola Starlight, Byte och Dreamworld. Bolaget har beskrivit var och en av dessa tillfälliga drycker som upplevelser, snarare än som smaker eftersom det för bolaget är mysteriet som är poängen, det skriver CNN.

I stället för att beskriva en traditionell smak, som exempelvis vanilj, har Coca-Cola försett varje produkt med en vag beskrivning och låter sedan konsumenterna själva fylla i tomrummen. Starlight beskrivs som att den har: “anteckningar som påminner om stjärnskådning runt en lägereld, samt en svalkande känsla som framkallar känslan av en kall resa till rymden”, skriver CNN.

Enligt CNN beskrivs Byte som att den: “bjuder in dig att utforska vilka pixlar som kan smaka”.

Dreamworld är, enligt CNN, på något sätt ännu mer konceptuell, och lovar konsumenter att de kommer: “uppleva den välbekanta Coca-Cola-smaken nu med en överraskande och oväntad smak från en drömvärld”.

Engagerar människor så de interagerar

Selman Careaga, global kategorichef för Coca-Cola Trademark, som inkluderar cola-drycker men inte andra Coca-Cola-produkter som Fanta, Sprite eller andra, säger att bolaget engagerar sig med människor och att de interagerar med bolaget ​​och försöker gissa vad som finns dryckerna.

För Coca-Cola är det en viktig marknadsföringsstrategi att få folk att prata, särskilt om det väcker intresse hos unga konsumenter. Duane Stanford, redaktör för Beverage Digest, konstaterar att Coca-Cola nyligen har försökt uppmuntra konsumenter att diskutera bolagets produkter.

ANNONS

Senaste nytt

Folk ska tänka på Coca-Colas produkter i butiken

ANNONS

När Coca-Cola presenterade sitt nya Coke Zero-recept uppmuntrade de kunderna att fundera på om det var den bästa Colan någonsin. Bolaget har även sålt mystiska Fanta-smaker som en del i en kampanj kallad What the Fanta?

Samtal om produktsmaker sätter varumärken i fokus hos konsumenter och Coca-Cola vill att de som deltar i diskussioner eller ser dem på internet ska tänka på bolagets drycker när de går och handlar, det menar Duane Stanford. 

Fanta-smaker kommer presenteras men inte Cola-smakerna

Det finns varumärken som lanserar mystiska smaker, men som sedan belönar kunderna med ett avslöjande, exempelvis Mountain Dew, som traditionsenligt släpper en hemlig smak och sedan berättar för kunderna vad det är.

Coca-Cola kommer presentera sina Fanta-smaker, men Starlights, Bytes och Dreamworlds smaker kommer enligt Selman Careaga inte avslöjas.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Därför vill fler investera i energidryck

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS