Dagens PS

Inför valet samarbetar myndighet med sociala mediebolag

Meta, som äger Facebook, har tillsatt en särskild arbetsgrupp som jobbar fokuserat på det svenska valet.
Meta, som äger Facebook, har tillsatt en särskild arbetsgrupp som jobbar fokuserat på det svenska valet. (Foto: Unsplash)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 05 aug. 2022Publicerad: 05 aug. 2022

Myndigheten för psykologiskt försvar samarbetar med bolagen bakom de stora plattformarna för sociala medier för att motverka desinformation inför valet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I syfte att motverka påverkanskampanjer och desinformation samarbetar Myndigheten för psykologiskt försvar med de stora sociala mediebolagen, bland annat med Meta, som äger Facebbok och Instagram, det rapporterar Sveriges Radio.

Janne Elvelid, policychef för Meta i Sverige och Finland, berättar för Sveriges Radio att Meta, har tillsatt en särskild arbetsgrupp.

“Vi har ett svenskt team som jobbar fokuserat på det svenska valet som är ungefär tio personer i dag och om det skulle komma innehåll på andra språk, då skulle vi ta hjälp av de team som kontinuerligt jobbar med att granska innehåll på andra språk, även när det gäller det svenska valet”, säger han till Sveriges Radio.

Har varnat för påverkan från Ryssland

Både myndigheten för psykologiskt försvar och Mydigheten för samhällsskydd och beredskap har varnat för att Ryssland kan försöka påverka valet i Sverige.

Mikael Tofvesson, chef för den operativa avdelningen på Myndigheten för psykologiskt försvar berättar att samarbetet med de sociala mediebolagen bygger på att de har en direktkanal där de kan kontakta bolagen om de skulle se att Sverige angrips av det myndigheten kallar, otillbörlig informationsverkan,

“Alltså att man sprider desinformation, vilseledning och propaganda som är så pass allvarlig att det kan hota liv och hälsa, samhällsfunktionalitet eller våra grundläggande värden”, förklarar han i Sveriges Radio.

Inga påverkansförsök har hittills upptäckts

ANNONS

Myndigheten har än så länge inte upptäckt några stora påverkansförsök, det har inte heller Janne Elvelid på Meta.

“Så här långt har vi inte hittat nånting specifikt som syftar till att påverka det svenska valet när det gäller missinformation eller desinformation”, säger han till Sveriges Radio.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: De äldre blir allt fler och pensionärerna kan avgöra valet

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS