Dagens PS

H&M varnar för tapp i september

H&M
H&M:s vd Helena Helmersson. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 27 sep. 2023Publicerad: 27 sep. 2023

“Försäljningen under september 2023 förväntas minska med 10 procent i lokala valutor jämfört med september 2022”, skriver H&M.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Klädjätten har precis släppt sina Q3-siffror och rörelseresultatet på drygt 4,7 miljarder kronor är bättre än väntat.

Även H&M:s rörelsemarginal överraskar i det brutna räkenskapsåret juni till augusti.

Den uppgick till 7,8 procent mot väntade 7,6 procent.

H&M:s vd om försäljningen: Effekten avtog

Totalt uppgick företagets försäljning under perioden till 60 897 miljoner kronor, vilket innebär nolltillväxt i lokala valutor.

Det här har Dagens PS rapporterat om tidigare och på börsen straffades H&M-aktien då hårt efter rapportbesvikelsen i mitten av september.

Läs mer: Svenska klädjättens försäljning sviker Dagens PS

Den bruttomarginal som H&M nu redovisar på 50,9 procent är i linje med förväntan.

“Försäljningen under tredje kvartalet inleddes starkt med en uppdämd efterfrågan på sommarplagg efter en kall maj på de flesta av våra större marknader. Effekten avtog sedan successivt under sommaren. Avslutningen på kvartalet var svagare där jämförelsetal påverkades av den tillfälliga återöppningen i Ryssland i augusti förra året. Efter att nu ha flyttat in i september kan vi konstatera att starten på höstsäsongen har försenats eftersom månaden hittills präglats av ovanligt varmt väder på många av våra europeiska marknader”, förklarar H&M:s vd Helena Helmersson i en kommentar kring rapporten.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

10 nov. 2025

Svenska klädbolagets “smutsiga” hemlighet

I en ny studie får det svenska klädbolaget skarp kritik för bristande hållbarhetsinsatser.

Hemligheten bakom hållbarhetsarbetet beskrivs som smutstigt, både från H&M:s sida men även av andra modejättar som Zara och Shein.

I själva verket gör klädbolagen, enligt studien, väldigt lite för att minska sina koldioxidutsläpp, enligt den nedslående rapporten, berättar The Street.

För varje klädplagg som modehandlarna skapar är avtrycket hela 11,5 kilo koldioxid, det är heller inte så att företagens second hand-verksamheter bidrar i någon större omfattning till en något bättre värld.

Läs hela artikeln.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS