Han blev rik på att satsa mot fastighetsmarknaden under finanskrisen 2007-2008. Nu har Michael Burry från ”The Big Short” ett nytt mål i sikte: Tesla, som han blankat stort. 

Michael Burry är investeraren och hedgefondchefen som tjänade miljarder genom att blanka bostadsobligationer under finanskrisen 2007-2008. Burry var en av de första som upptäckte att den amerikanska fastighetsmarknaden var en bubbla.

Hans roll i det dramat förevigades i Michael Lewis bok ”The Big Short”, och av Christian Bale i Oscars-belönade filmen med samma namn. Bale nominerades också till en Oscar för rollen som Michael Burry.

Sålde Gamestop före rusningen

Förra året gjorde han också en rejäl vinst på tv-spelsförsäljaren Gamestop – han sålde dock hela innehavet innan cirkusen på Reddit drev upp priset till astronomiska höjder i januari. Inte ens Michael Burry kunde förutse den vändningen.

Nu har han gjort en ny storblankning. ”Big Short”-miljardären har satsat stort mot elbilstillverkaren Tesla. CNBC skriver, med hänvisning till den amerikanska finansinspektionen SEC, att Scion Asset Management hade korta positioner mot 800 100 Tesla-aktier den sista mars. Vad optionerna kostade är oklart, men aktiernas underliggande värde var 534 miljoner dollar, motsvarande 4,4 miljarder kronor, enligt papper inskickade till SEC.

När Scion Asset Management började blanka Tesla-aktier går inte att veta, inte heller när blankningspositionerna går ut. De ger Scion rätt att sälja aktier i Tesla på eller före ett oidentifierat datum i framtiden, skriver CNBC.

Rådde Elon Musk att sälja aktier

Burry nämnde tidigare i en tweet, som han senare raderade, att Teslas beroende av utsläppsrätter för att generera vinster är en röd flagga. Hedgefondförvaltaren rådde också Elon Musk att sälja aktier för att skaffa kapital, då aktien låg på vad Burry kallade ”löjliga” nivåer.

ANNONS
ANNONS

Teslas aktie sjönk 2,2 procent under måndagen. Sedan toppen i slutet av januari är aktien ner 35 procent. Innan tappet hade aktien stigit 700 procent på ett år.

Läs mer: Tesla har det tufft i Kina – försäljningen ner 60 procent