Världen kan vara på väg mot stagflation, varnar flera experter. Krånglande leverantörskedjor, fortsatt virusspridning och högre oljepris är faktorer som kan bidra. 

ANNONS

Oljepriset har varit uppe i 80 dollar per fat, eller 700 kronor, vilket är ovanligt högt. Samtidigt är leveranskedjorna fortfarande störda av en långvarig propp i de globala transportsystemen. Matpriserna har tredubblats på ett år, skriver Financial Times.

I kombination med att en fjärde våg av coranavirusets deltavariant plågar delar av världen kan de här faktorerna sakta ner tillväxten. Dessutom har höjda kinesiska energipriser och ny kinesisk lagstiftning fortfarande en oklar inverkan på den globala ekonomin.

Att Federal Reserve och Bank of England diskuterar höjda styrräntor är ett tecken på att inflationen kommer att öka samtidigt som vi kan få se lägre tillväxt. Experterna varnar nu för att en sådan situation väntar runt hörnet.

”Diskussionen om inflationen har definitivt bytt fot”, säger Seema Shah, chefsstrateg på Principal Global Investors. ”Den allmänna övertygelsen är fortfarande att det mesta av det här är övergående, men vi tror ändå att situationen kan fortsätta långt in i 2022 och börja slå mot konsumenterna”.

Storbritannien är ett av de länder som slagits av bekymmer med en väntad stagflation. Energipriserna stiger, man lider av chaufförskris, och den ekonomiska aktiviteten har ine ökat som man hade hoppats.

Den brittiska riksbanken Andrew Bailey förklarade i veckan att igensatta transporter och bristen på arbetskraft blir värre. , och att det kan hålla tillbaka tillväxten och stegra inflationen de närmsta månaderna.

Samtidigt tycks flera andra länder drabbas av den brittiska situationen.

Fortsatta leveransproblem kan avgöra

Mohamed El-Erian, chefsrådgivare på Allianz säger till Financial Times att  centralbankerna kommer att slitas mellan att reagera på ”stag” (stagnation) och ”flation” (inflation).

“Det handlar om en värld där investerares tillit till de politiskt styrda institutionerna skakas om, och stödet de haft det senaste decenniet är borta”, säger han till Financial Times.

ANNONS
ANNONS

Kallum Pickering, ekonom på Berenberg, hävdar att företag har för liten insyn i sina egna leveranskedjor, som kan vara väldigt komplexa.

Han säger till Financial Times att fortsatt problem med leveranserna kan ställa till det när det är konsumenterna inte längre omfattas av olika typer av ekonomiska stöd, samtidigt som deras jobb kan vara i fara. Då kan  “den lilla pusten av stagflation bli mer av en stank”, säger Pickering.

Läs också:

Experter: Höga oljepriser hot mot efterfrågan
Efter prischocken: Dieseln kan höjas med 1 krona/liter