Det är tufft att få det att gå ihop om du satsar på nyemissioner. Det visar en färsk genomgång.
Ett tufft år för småbolagen – nyemissioner gav stora förluster


För ett år sedan genomförde 21 börsnoterade bolag nya aktieemissioner där befintliga aktieägare fick möjlighet att köpa fler aktier. Nu visar Affärsvärldens uppföljning att satsningen blev dyr för många av dem som valde att delta.
I genomsnitt har värdet på aktierna nästan halverats sedan emissionerna. Medianen hamnar på –49 procent. Bara sex av bolagen har gått plus – samtidigt som lika många har rasat med 75 procent eller mer, visar tidningens genomgång.
En del gick i konkurs
Några av de tydligaste förlorarna är Ziccum, som hunnit gå i konkurs. Bolaget hade helt enkelt inte tillräckligt kapital. I genomgången nämns också Aike Media och Irisity som haft mycket svag utveckling. Aike Media meddelade nyligen att man byter vd.
Samtidigt var intresset stort för flera av emissionerna när de genomfördes. Flat Capital övertecknades kraftigt och lockade mest kapital, följt av Magle Group och Xspray Pharma.
Läs mer: Uselt Q1: Så många misslyckades med nyemissioner (Dagens PS)
Men trots det stora intresset har Magle och Xspray tappat rejält och slutade båda på –44 procent under året. För Xsprays del var en viktig orsak ett bakslag i företagets försök att få ett nytt läkemedel godkänt i USA, berättar Affärsvärlden.
Senaste nytt
Plus och minus
Bland de bolag där emissionerna precis blev fulltecknade var utvecklingen mer blandad: Axolot Solutions steg 39 procent, OXE Marine ökade 12 procent, medan Anoto rasade 63 procent.
Axolot Solutions fokuserar på att erbjuda kostnadseffektiva och miljömässigt hållbara lösningar för industrier som genererar förorenat vatten.
Affärsvärlden använder även sitt eget granskningssystem, Emissionsguiden, där bolagen får så kallade ”nettoflaggor” – en samlad bedömning av risker och svagheter.
Läs mer: En aktie “för den riskvillige”: Kan stiga 50 procent (Dagens PS)
Intressant nog gick två av bolagen med flest varningsflaggor mycket starkt under perioden. Metacon steg hela 184 procent och Crunchfish ökade 124 procent, enligt Affärsvärlden.
Metacon tillverkar energisystem för produktion av vätgas, värme och el. Crunchfish är ett teknikbolag som utvecklar lösningar för digitala betalningar. Med fokus på att göra betalningar möjliga även vid dålig eller utebliven internetanslutning.
Brutna löften
Enligt Dagens Industri redovisade Metacon ett rörelseresultat för det tredje kvartalet på minus 18,3 miljoner kronor. Det var en minskning av minusresultatet. Crunchfish visade också minus. Det stannade på 4,8 miljoner kronor för tredje kvartalet.
I stort sett visar genomgången att höstens emissioner 2024 varit svåra för investerare. Flera småbolag har inte lyckats leverera den tillväxt som lovades. I vissa fall har oväntade bakslag, som Xsprays negativa regulatoriska besked hos FDA, fått kursen att falla ytterligare.

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.











