Dagens PS

En miljard i förlust – sista rundan för glassbolaget

Stefan Lagerqvist, vd för Lub Foods, vill gå från expansion till vinst. Foto: (Pressbild)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 23 juni 2025Publicerad: 23 juni 2025

Foodtechbolaget Lub Foods som står bakom Nick’s gick ut hårt och med sina sockerfria produkter. På fem års tid har bolaget gjort förlust på en miljard. Men nu har man vinst i sikte med hjälp av en “sista runda” från kapitalägare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenska Lub Foods har producerat sockerfria glassar och bars under varumärket Nick’s sedan grundandet 2013.

Bolaget har snabbt expanderat och sedan lanseringen i USA har omsättningen gått från 75 miljoner kronor till en halv miljard per år.

Läs även:
Ben & Jerry’s vd avsatt – har stämt Unilever. Dagens PS

Men bolaget har under perioden 2019-2024 också gjort stora förluster på över en miljard kronor, skriver Di Digital.

Lub Foods blev fartblinda

Finansieringen under perioden blev då främst riskkapital. Totalt har man tagit in 150 miljoner dollar under bolagets livstid och 2021 tog Lub Foods in hela 100 miljoner dollar, cirka 855 miljoner kronor. De backades då av investerare som Gullspång Invest och Kinnevik

“Ett tag ville ägarna se tillväxt till varje pris. Vi blev fartblinda. Vi löste våra problem med pengar – och då löser man egentligen inte sina problem”, säger vd Stefan Lagerqvist till Di.

Lub Foods har nu lagt om fokus från tillväxt till lönsamhet och under 2024 har man minskat sin förlust med ungefär en fjärdedel till 173 miljoner, enligt Di. Omsättningen steg i Europa men minskade i USA.

Missa inte:
Kaffets kris föder kreativitet – och nya foodtech-trender. Realtid

ANNONS

Knappt hälften av intäkterna kommer från glass och bars resten. Kring 45 procent kom från USA och Europa stod för cirka 55 procent. 

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

En sista runda innan det vänder

Utmaningarna för Lub Foods är bland annat de ökande råvarupriserna, framförallt på kakao, men även hotet från Trumps tullkrig. Glass tillverkas lokalt i USA men all barsproduktion sker i Nordmakedonien.

Under 2025 förväntar sig Stefan Lagerqvist att förlusterna halveras och att tillväxten landar på 15 procent. Genom en ny kapitalrunda hoppas man kunna göra bolaget lönsamt till 2027.

“Vi förhandlar om att ta in cirka 100 miljoner kronor i en intern runda. Det blir den sista fram till lönsamhet”, säger vd:n.

Vilka som ska ingå i den rundan är inte klart men i nuläget är största ägarna i Lub Foods Gullspång Invest och deras systerbolag Refood, med totalt 27 procent av aktierna. Även börsnoterade investmentbolaget Kinnevik äger 11 procent.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS