När bilsektorn i Tyskland krisar och försvaret upprustar, är lösningen given. Nu plockar försvarsföretagen talanger från bilindustrin.
Fallande bilindustri räddar försvaret


Mest läst i kategorin
Det är tyska försvarsföretaget Renk som går i spetsen när en eskalerande försvarsindustri söker talanger, bland annat i form av ingenjörer.
Renk tillverkar bland annat delar till tanks och har sett sin aktie stiga markant i takt med att såväl tysk som övrig europeisk försvarsindustri skalar upp när Europa rustar.
Tidigare under 2025 antog Tyskland ett historiskt finanspolitiskt paket som möjliggör en kraftig ökning av de militära utgifterna i Europas största ekonomi.
Samtidigt skalar hela EU, med 27 medlemsländer, upp sina försvarsinsatser i skuggan av kriget i Ukraina och den samtida tendensen i USA att avsäga sig ansvaret inom Nato, noterar CNBC.
Nystart för Tyskland: “Nu händer det”. Dagens PS
Angenäma problem
Renk är en av de vapentillverkare som i skenet av detta fått se sin aktiekurs stiga kraftigt, i Renks fall med mer än 300 procent. Bakgrunden till det är bland annat en orderbok som stigit med 164 procent till 549 miljoner euro första kvartalet i år.
Det ger Renk angenäma problem och gör att man tillsammans med andra försvarsföretag som Hensoldt och Rheinmetall ökat sitt samarbete med fordonsindustrin.
Biltillverkarna har, historiskt efter andra världskriget, varit en av Tysklands viktigaste ekonomiska spelare, men har de senaste åren mött svårigheter i form av en avstannande ekonomi, ökad konkurrens från Kina, miljökrav inom EU och nu ett handelskrig från USA:s sida.

Senaste nytt
Letar medarbetare
Det har fått företag som Renk att i hög grad vända sig till bilindustrin för att rekrytera medarbetare. Såväl vd Alexander Sagel som operative chefen Emmerich Schiller har en bakgrund i fordonssektorn, påpekar CNBC.
Hos CNBC konstaterar Sagel att man ”självklart” drar nytta av bilindustrin i jakten på talanger och medabetare.
”Vi letar verkligen efter ingenjörer som har en utbildning som kan anpassas till vår bransch”, säger han.
Fackförbundet IG Metall, ett av Tysklands största, stöttar utvecklingen och branschbytena.
”Denna utveckling sker mot bakgrund av två parallella dynamiker: Bilindustrin genomgår en djupgående omvandlingsprocess, där nyckelorden är elektrifiering, digitalisering, nya mobilitetskoncept, samtidigt som den försvarsrelaterade sektorn expanderar på grund av politiska beslut och ökade försvarsbudgetar”, konstaterar en talesperson för fackförbundet hos CNBC.
Läge för Europa: Prisvärd tillväxt lockar investerare. Dagens PS
100 000 jobb i Tyskland i fara
Överkapaciteten inom bilindustrin slår hårt mot Tyskland, där man nu räknar med att 100 000 jobb är i fara.
Bilfabriker står stilla medan försvarssektorn skalar upp och då menar alla inblandade att erfarna medarbetare i bilindustrin kan göra nytta inom försvarsindustrin.
Det finns en historisk möjlighet att slå två flugor i en smäll genom att omvandla en del av Tysklands biltillverkningskapacitet till militär produktion”, konstaterar analytiker.
”Den tyska bilindustrin pratar nu i allt högre grad med angränsande sektorer”, säger en talesperson från den tyska bilindustrins branschorganisation, VDA, hos CNBC.
”Det är en chans vi borde ta tillvara”, säger Monika Schnitzer, ordförande för det tyska ekonomiska expertrådet, om skiftena från bilindustri till försvarsproduktion.
”Bilindustrins arbetare kommer att behövas någon annanstans och då är det viktigt att underlätta denna övergång genom att faktiskt flytta människor från ett företag till ett annat företag där de behövs”, menar hon.
Nu stiger optimismen: “Tyskland är tillbaka”. Dagens PS
Optimismen spirar i Tyskland: “Måste jobba hårt”. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.