Det är inga muntra dagar för den tyska biltillverkaren Porsche. Nya siffror fick aktien att tappa rejält än en gång.
Porsches kräftgång blir värre – klarar inte konkurrensen


Mest läst i kategorin
Lyxbilstillverkaren Porsche står inför en av sina största kriser på många år.
Efter flera kvartal med vikande försäljning har bolaget nu sänkt sin vinstprognos för 2025 och varnat för förseningar i lanseringen av nya elbilar.
Den senaste kvartalsrapporten visade att Porsches globala leveranser föll med omkring sex procent, men utvecklingen i Kina sticker ut, skriver Carup.
Stor minskning i Kina
Försäljningen på den kinesiska bilmarknaden, som är världens största, minskade med hela 26 procent, ett hårt slag för en tillverkare som länge haft landet som tillväxtmotor.
Nedgången förklaras av en kombination av svagare konjunktur, hård konkurrens från inhemska elbilstillverkare samt en pågående prispress.

Samtidigt har amerikanska importtullar börjat påverka bolagets försäljning i USA.
Börsen reagerade snabbt på problemen. Porsches aktie rasade med över sju procent efter att bolaget flaggat för en försening av sin elbilssatsning och en kraftig nedjustering av marginalmålen.
Tar längre tid än väntat
Även moderbolaget Volkswagen tappade mark på Frankfurtbörsen efter beskedet.
Bakgrunden är en tydlig avmattning i efterfrågan på elbilar. Porsche har meddelat att övergången till eldrift kommer att ske långsammare än planerat.
Nya modeller skjuts på framtiden och satsningar på utveckling av batteriteknik bromsas. Istället kommer företaget förlänga produktionen av traditionella förbränningsmotorer och hybrider, skriver BBC.
Tar en annan riktning
Planerade helt elektriska versioner av vissa SUV-modeller ersätts med bensin- och laddhybridalternativ.
Befintliga modeller som Panamera och Cayenne kommer fortsätta erbjudas med konventionella motorer långt in på 2030-talet.
Utvecklingen markerar ett strategiskt skifte för bolaget, som för tio år sedan presenterade sin första elbilskonceptmodell och länge setts som en pionjär inom elektrifieringen av lyxbilssegmentet.
Tuff konkurrens
Men den ökade konkurrensen från kinesiska tillverkare som BYD och XPeng, i kombination med fallande genomsnittspriser på bilar i Kina, har försvagat Porsches ställning.
Samtidigt intensifieras pressen från EU:s utsläppskrav, där målet är att fasa ut försäljningen av nya bensin- och dieselbilar senast 2035.
Porsche och andra europeiska tillverkare har varnat för att målsättningarna riskerar att bli svåra att nå.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Nya Tiguan laddhybrid R-Line är här. Med upp till 12 mils räckvidd helt på hel och snabbladdning på längre resor är den redo för alla dina äventyr.