Vi lanseras nu en ny möjlighet för annonsörer att sponsra ett specifikt nyhetsområde. Pilotkunderna har fått mycket bra effekt av sin sponsring ”fantastisk värde för pengarna” är en kommentar vi gillar.

Att vara publicist idag innebär att man måsta vara i ett ständigt ”innovation mood” för att skapa nya värden för läsare och för sponsorer. Speciellt för oss på Dagens PS som är en kostnadsfri nyhetstjänst som inte sätter upp några betalspärrar för våra nyheter så innebär det att vi behöver hitta nya sätt att skapa värden för annonsörer och sponsorer.

Relevans är viktigare än någonsin

När vi pratat med annonsörer så har det varit viktigt för dom att synas i rätt sammanhang. Som annonsör och vill nå potentiella bilköpare så blir man betydligt mer relevant om man är med och ”sponsrar bilnyheter”  än om man visar sin annons för någon som tittar på bostadsartiklar.

Ett annat exempel från våra pilottester är ett företag som säljer guld som investeringsform. För den annonsören skapar vi ett betydligt större värde om de är med att sponsrar ”börs och finans nyheter” än om de skulle visa upp annonser för den som tittar på bilnyheter.

Sponsra ert eget ämnesområde

Den stora nyheten är att vi nu erbjuder är möjligheten för varumärken att sponsra sin egen nyhetssektion. Exempelvis kan ett fondbolag sponsra alla nyheter inom privatekonomi, en mäklarfirma kan sponsra alla nyheter inom bostad eller kanske en vinagent som vill sponsra alla nyheter inom Mat & Vin.

De kreativa möjligheterna är fantastiska, enbart fantasin sätter gränser för de värden vi kan skapa både för annonsörer och framför allt för våra läsare. För få saker är så irriterande som att bli exponerad för massa annonser som inte är relevanta kring vad man just nu läser om.

Så här ser de nya möjligheter ut:

Som sponsrande varumärke syns man på nedan sätt vå varje artikel inom det område eller ämne man valt att sponsra.

Sponsrad sektion, Dagens PS, ny annonsmöjlighet
Som varumärke syns man enbart på de specifika ämnesområden man upplever vara relevant för sitt varumärke.

 

ANNONS
ANNONS

Varumärkesbården syns på varje artikel och är ”sticky” dvs den följer med när läsaren scrollar ner i artikeln. Varje artikel avslutas med mer information om varumärket och med en CTA knapp (call to action) där varumärken kan lyfta fram ett specifikt erbjudande.

Dagens PS, Sponsrat ämnesområde
Genom att varumärket syns under hela läsningen av artikeln så får man en mycket bra exponering i just det område man vill synas

 

Vad innebär det för dig som annonsör?

Som sponsor av ett nyhetsområde kommer man kunna vara betydligt mer relevant och man kommer bara exponeras i det specifika nyhetsområde som man vill synas. Det innebär kraftigt ökad effektivitet i er annonsering. På de pilotprojekt vi genomfört har vi sett att denna typ av kontextuell sponsring ger upp till tredubbelt så hög CTR som en traditionell bannerannons.

Sponsringen görs på veckobasis per ämnesområde och efter varje vecka får ni en veckorapport med exakt vilken effekt er nyhetssponsring har gett.

Resultat sponsrade nyheter
Exempel på resultat för ett varumärke under pilottesten

 

Vad innebär detta för dig som läsare?

För dig som läsare innebär det att vi successivt kommer kunna stänga ner annonser som inte är relevanta kring det ämne som du just nu läser om. Som en kostnadsfri nyhetstjänst så måste vi hitta olika möjligheter för att finansiera vår nyhetsproduktion och historiskt har traditionella annonser varit den största intäktskällan för oss.

Vårt mål är att vara den bästa kostnadsfria nyhetstjänsten i Sverge. Och en förutsättning för det är att vi hela tiden ”står på tårna” och skapar mervärden för både våra läsare och sponsorer. Vi garanterar att detta bara är första steget i många fler innovationer från Dagens PS