ArdAzAei, ett nytt svenskt modemärke visade sin första haute couture-kollektion , ”Midnight in the Persian Garden”, i Salle des Textiles på Musée des Arts et Métiers, under modeveckan i Paris. Debutantens kollektion fick stående ovationer.
Svenska modemärket ArdAzAei gör succeé i Paris


Mest läst i kategorin
Att ens få en tid på visningsschemat under modeveckan i Paris, är ingen enkel sak.
Bakom ArdAzAei står svensk-iranska Bahareh Ardakani. Det är hennes första kollektion som modedesigner, men hon har en lång karriär i branschen bakom sig, bland annat som stylist.
Kollektionen, som hon döpt till ”Midnight in the Persian Garden”, hämtar inspiration från designerns rötter i Iran.
Det blir tydligt då hon använder avancerade plisseringstekniker och applikationer, tillsammans med handbroderade blomstermotiv, vilket för tankarna till de geometriska former som går att finna i antika persiska trädgårdar.
Ambitionsnivån är hög, och med ArdAzAei siktar Bahareh mot stjärnorna, vilket hon gör med rätta.
Vill skapa ett internationellt modehus

Två looks ur couture kollektionen (Foto: ArdAzAei).
Visionen är att skapa ett internationellt modehus med en haute couture-kollektion per år, säsongslösa hållbara ready-to-wear-kollektioner, accessoarer och smycken.
(Haute couture är plagg som skräddarsys på beställning, medan ready-to-wear är färdigproducerade plagg reds. anmärkning).
Till Dagens PS säger Ardakani att hon i dag har en god relation till den franska federationen för mode och haute couture – FHCM- (som också bestämmer vilken designer som visa sin kollektion i det officiella programmet).
Något som är avgörande, men det har tagit många år och mycket arbete för att nå dit.
Senaste nytt
Fem års arbete bakom första kollektionen

Kollektionens sista klänning består av 60 meter sidentyg (Foto: ArdAzAei).
Företaget startade hon i Stockholm för fem år sedan, 2017, men det är som sagt först nu, sommaren 2022 som hon visar sin första kollektion.
Ardakani är utbildad produktdesigner, vilket innefattar mycket konstruktion och matematik.
Hon angriper mode på samma sätt, med precisa linjer och former.
”Även om du draperar fram ett plagg så ligger det mycket matematik bakom, säger hon, och fortsätter, den sista klänningen på visningen hade till exempel en oerhört komplicerad plisserad konstruktion där mer än 60 meter sidentyg använts”.
Ardakani brinner för haute couture, som hon ser som bolagets kreativa “fönster” , och ekologiska tyger och material.
All tillverkning sker i Frankrike tillsammans med specialiserade fabriker och ateljéer.
Ett antal plagg i kollektionen är certifierade genom Global Organic Textile Standard (GOTS).
Till hösten kommer den första ready-to-wear-kollektionen att säljas via bolagets hemsida, samt hos utvalda återförsäljare.

Designern Bahareh Ardakani (Foto: ArdAzAei).
Läs mer och se visningen här
Läs även: Tom Ford vill sälja sitt lyxmodemärke